Met iPad-acties moet jarenlange oplagedaling Telegraaf worden gestopt

De Telegraaf denkt het lek boven te hebben: na jaren van stevige oplagedaling moet 2014 het jaar worden van de stabilisatie. Dit mag wel wat kosten: cadeautjes voor de huidige lezers en iPads voor nieuwe abonnees. 'Die iPad-actie doet het tot nu toe ontzettend goed, in januari 11.000 en in februari 15.000 nieuwe abonnees', zei financieel directeur Fred Arp vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers van moederconcern TMG. Na een zwaar jaar vol reorganisaties verkondigde Arp nu vooral optimisme.

Onder leiding van hoofdredacteur Sjuul Paradijs (L) vergadert De Telegraafredactie over de krant van de volgende dag. Beeld anp

Vorig jaar werd flink ingegrepen bij TMG: het mediabedrijf - ook bekend van Sky Radio, weekblad Privé en de gratis kranten Metro en Spits - verkocht in 2013 zijn aandeel in het Duitse ProSiebenSat1, schrapte honderden vaste banen en verlegde de aandacht naar de goedlopende merken, terwijl bijvoorbeeld het geïmplodeerde sociale netwerk Hyves werd ontmanteld. Die koers wordt dit jaar voortgezet. Door de verkoop van de Duitse tv-activiteiten en het snijden in de personeelskosten zijn miljoenen vrijgekomen. Dit zorgde voor een goed jaarresultaat over 2013, tevreden aandeelhouders - want zij kregen extra uitbetaald - en extra miljoenen die onder meer worden vrijgemaakt voor het behoud van de huidige oplage van de belangrijkste titel, De Telegraaf.

Klantenbehoud
Die titel kan wel een oppepper gebruiken: 's lands grootste dagblad verloor in tien jaar tijd bijna de helft van zijn abonnees en heeft er nu nog zo'n 450.000 over. Om die te behouden wordt er dit jaar volop geïnvesteerd in klantenbehoud, maar ook in abonneewerving. Waar De Telegraaf vroeger acties met cadeaus niet nodig dacht te hebben, wordt er nu volop op ingezet. Arp: 'Het loopt zo goed dat ik verwacht dat we dit jaar met De Telegraaf niet verder zullen dalen.'

WK
De overgang op tabloid in oktober dit jaar en de traditioneel goede verkoopcijfers rond het WK Voetbal - al hangt dat volgens Arp heel erg af van 'hoe ver Oranje komt' - moeten de krant verder het jaar doorhelpen. Toch blijft de vraag of het concern niet te laat is aangesloten bij de digitale ontwikkelingen. De nieuwssite van De Telegraaf is en blijft gratis - los van een klein premiumgedeelte - en de bezoekers komen steeds vaker via mobiel, nu meer dan 56 procent van het totaal. Volgens TMG zet de groei van inkomsten 'onverminderd voort', maar de mobiele advertenties leveren lang niet zoveel op als bijvoorbeeld de papieren rubrieksadvertenties in de deden. De financieel directeur zegt nu dat er miljoenen zijn vrijgemaakt voor digitale innovatie. Het project rond de digitale Telegraaf op Zondag is daar een onderdeel van. Deze test loopt tot en met het WK.

De actie die volgens TMG ervoor gaat zorgen dat de oplagedaling wordt gestopt. Beeld Telegraaf.nl
Hyves werd vorig jaar omgevormd van sociaal netwerk tot gameplatform. Beeld anp

Verder investeren
Het vrijgekomen geld gaat niet alleen naar De Telegraaf, ook wordt er verder geïnvesteerd in andere digitale projecten zoals Groupdeal.nl (site met kortingsacties), Upcoming (de Nederlandse Buzzfeed) en Dichtbij, het regionale web van lokale nieuwssites. 'We zijn vorig jaar voor het eerst uit de rode cijfers gekomen met Dichtbij.nl en zien dit als een prachtig onderdeel van ons bedrijf', aldus Arp. Dichtbij heeft vooral sites in de randstad en wijde omtrek, maar ontbreekt nog in het oosten en noorden van het land. Arp: 'Maar we gaan het snel verder uitrollen, uiteindelijk over heel Nederland.'

Verder wordt er geld gestoken in het versterken van andere papieren merken van het concern: weekblad Privé en het blad Vrouw krijgen geld voor vernieuwing. Voor de regionale krantentak van TMG is er ook wat geld vrijgemaakt om de oplagedaling tegen te gaan, maar hier speelt nog een mogelijke fusie op de achtergrond. Mogelijk dat De Gooi- en Eemlander, het Haarlems Dagblad en het Noordhollands Dagblad in de loop van dit jaar samengaan met de de kranten van de uitgever NDC, bekend van de kranten Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant. Hierover wilde de financieel directeur niet veel kwijt: 'Iedereen praat met iedereen, maar we zijn zeker nog niet zover dat er een persbericht uit kan'.

 
Het loopt zo goed dat ik verwacht dat we dit jaar met De Telegraaf niet verder zullen dalen.
Financieel directeur Arp over de iPad-actie van De Telegraaf
Het hoofdkantoor van TMG, moederbedrijf van onder meer De Telegraaf. Beeld anp

Radio Veronica heeft het moeilijk
Tijdens de presentatie van TMG vanmorgen ging het verder nog over de radiotak van TMG in 2013. Die kent twee gezichten, die van de succesvolle wedergeboorte van Sky Radio en die van het moeizaam opererende Radio Veronica. Deze laatste zender heeft het moeilijk met het vasthouden van luisteraars. TMG denkt dat er dit jaar extra marketingkosten moeten worden gemaakt om de zender een oppepper te geven. 'Het is moeilijk om de juiste doelgroep te vinden', bevestigde Fred Arp.

Veronica zendt uit op een geclausuleerd kavel waarbij het verplicht is om een bepaald percentage 'oude muziek' te draaien. Toch wil het de zender een jonge doelgroep blijven aanspreken, omdat deze weer interessant is voor de adverteerders, een moeilijke spagaat. In november werd een nieuwe koers gepresenteerd, waarbij enkele oudere deejays werden vervangen voor jonge. Sindsdien spreekt Veronica van een 'aangescherpte muziekmix met meer variatie'. De luistercijfers stegen sindsdien met een kleine 0,1 procent. Door de goede resultaten van Sky, dat weer één van de best beluisterde stations van Nederland is, verwacht TMG echter ook een stabiel jaar te draaien met haar radiotak.

Barre tijden
Ondanks de positieve geluiden en de nieuwe investeringen, zullen de advertentieopbrengsten volgens TMG dit jaar in alle takken verder blijven afnemen. Cadeauacties moeten zoals gezegd de dalende abonnee-aantallen bij de kranten tegengaan. Bij De Telegraaf lijkt dat dit jaar te lukken, maar voor de regionale titels verwacht Arp desondanks een verdere daling. Aan een concrete winstverwachting voor 2014 waag het bedrijf zich dan ook niet. Arp: 'Dat is in deze barre tijden haast ondoenlijk'.

Radio Veronica Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden