Theaterrecensie Huub Stapel - Het Huwelijk

Met Het Huwelijk wil Huub Stapel vooral behagen ★★★☆☆

Hij observeert vooral, strooit met cijfers en betrekt het publiek behendig bij zijn conference.

Beeld Bram Willems

Omdat voor de feestelijke première afgelopen maandag in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag wel de familie en vrienden van Huub Stapel waren uitgenodigd, maar de pers niet, toog uw plichtsgetrouwe criticus woensdag, alle vertragende en ergerniswekkende boerenprotesten trotserend, naar Winterswijk om aldaar Stapels nieuwe solovoorstelling Het Huwelijk te zien.

Nadat Stapel vorig seizoen de titelrol in King Lear en het boerendrama Hanna van Hendrik speelde, keert hij met Het Huwelijk terug op het pad dat hij met zijn vorige, uitermate succesvolle solo Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus betrad. Inhoudelijk is Het Huwelijk daarop ook een vervolg: het op amusante wijze benoemen van het verschil tussen mannen en vrouwen vormt hier wederom de hoofdmoot. Dit keer aangevuld met bespiegelingen over trouwen, trouw zijn, of niet, en alle ellende die daaruit kan voortkomen. In Stapels wereld is het huwelijk iets exclusiefs tussen man en vrouw, tussen lusten en lasten, stereotypen en vooroordelen.

Aanvankelijk zou Diederik Ebbinge de tekst schrijven, maar het werd Haye van der Heyden. Des te opvallender dat Stapel geen boze, witte, oudere man speelt, maar vooral zijn charmante, jongensachtige zelf. Met deze voorstelling wil hij zijn publiek vooral behagen, nergens wordt het pijnlijk of confronterend. Zijn eigen huwelijks- en liefdesperikelen blijven buitenspel. Hij observeert vooral, strooit met cijfers, betrekt het publiek behendig bij zijn conference (‘wie in Winterswijk gaat weleens vreemd?’) en we horen wat wetenswaardigheden over piemels.

Stapel, onlangs 65 geworden, draagt een paar gedichten voor, waaronder het prachtige Het Huwelijk van Willem Elsschot en op enig moment slaat de bezinning toe. Mooi bezonken vertelt hij over het ouder wordende lichaam en het niet meer verlangen naar groene blaadjes maar naar herfststukjes.

Met bewonderenswaardige souplesse snelt hij avondvullend langs bekende thema’s. Als gretig podiumartiest heeft hij het vermogen de zaal binnen tien minuten beet te pakken en niet meer los te laten. Of er in Winterswijk statistisch gezien veel vreemd wordt gegaan, of weinig wordt gevreeën – het zal in nevelen gehuld blijven. Maar de vrouwen kunnen in Theater De Storm binnenkort zowel naar Mijn man begrijpt me niet als naar Opvliegers 5Dat scheelt.

Het Huwelijk

★★★☆☆

Door: Huub Stapel/More Theaterproducties