Met eigenwijsheid komt Simons ver

De mannenmodeweken in Milaan en Parijs, een stuk of tien shows per dag, roepen een belangrijke vraag op: welke ‘nieuwe’ modeontwerper heeft in de afgelopen tien jaar een groot, levensvatbaar modemerk op weten te zetten, vergelijkbaar met cijferkanonnen als Dior, Armani of Dolce & Gabbana?...

De namen dSquared2 en misschien Viktor & Rolf en Alexander McQueen komen aarzelend op. Maar verder? Mode heeft de naam altijd in beweging te zijn, maar commercieel zit het aan de top al jarenlang muurvast.

Wat ‘jonge’ ontwerpers rest, is hun droom na te jagen, hun eigen smoel te laten zien en daarmee tevreden te zijn, of wellicht ooit door te stoten naar een positie bij een groot ‘oud’ huis, of hopen op een wonder.

De jonge Fransman Romain Kremer is typisch iemand die zijn dromen in zijn collecties verbeeldt. Hij is nu een jaar bezig en maakt de leukste mannenmode van Parijs; vrolijke sport- en carnavalspakken, met altijd de romantische fascinatie van een nerd die van techniek houdt. Denk aan een lezer van tijdschrift Kijk die zwijmelt bij techniek van Kapitein Nemo, onbereikbare sterrenstelsels, ruimtepakken en glow-in-the-dark-stickers.

Kremer doet geen concessies aan de commercie, en dus zijn z’n kleren nergens te koop. Maar de T-shirts, trainingspakken en overalls in starry night-print die hij liet zien verdienen een beter lot.

Ook op zaterdag was de vierde show van Belg Kris van Assche. Hij was jarenlang assistent van Hedi Slimane bij Dior Homme, en zijn stijl ligt zo dicht bij Slimane dat Van Assche getipt wordt als zijn mogelijk opvolger bij Dior. Dat zou, indien waar, toch een wat veilige keuze zijn. Van Assche’s grijze en zwarte pakken en prettig simpele hemdjes en vestjes zijn mooi, maar voor een jong ontwerper is hij ook wel erg behoudend. Zijn kleren kunnen zonder probleem ons aller garderobe in, en zijn rood-zwart-witte bootschoenen zijn al direct een must, maar Van Assche zou best iets absurders mogen laten zien. Want is hij tot grote daden in staat als hij nu al zo toegankelijk ontwerpt?

Dat heeft Raf Simons nooit gedaan, en God zij dank daarvoor. Hij bewijst dat je met eigenwijsheid heel ver komt. Zo sober als Simons sinds twee seizoenen bij Jil Sander ontwerpt, zo uitgesproken is hij ook nu weer voor z’n eigen merk. Eigenaardige bolle korte broeken, lekker ingewikkelde sandalen, en voor Simons’ doen veel kleur, zonder zijn eigen stijl overboord te gooien.

Hoe anders was de verrassende ommezwaai die vrijdagavond bij Louis Vuitton te zien was. Voor mannen toonde het merk jarenlang prachtige kleren die helaas amper in de winkel belandden, op een paar brave pakken en poloshirts na. Vuitton staat officieel onder leiding van ontwerper Marc Jacobs, maar die bemoeit zich weinig met de herenmode van het merk. Onlangs is het hele ontwerpteam vervangen en de Nederlander Paul Helbers voert nu die afdeling aan; hij zat voorheen bij Martin Margiela. Zijn inbreng was duidelijk te zien in de alternatieve, statische presentatie van de kleren, met een onderwatervideo op de wand erachter, in plaats van een flitsende show. En in de kleren zelf. De klassieke maar lossige Margiela-stijl was vertaald naar de chic van Vuitton, maar nog niet helemaal uitgebalanceerd. De modellen waren zo overdadig aangekleed dat het wel een wintershow leek, en de kleren zaten allemaal wat ruim en slordig. Die Margiela-rommeligheid schuurde met de weldadige geliktheid van Vuitton. Het bood anderzijds wel een opening naar een nieuw smoelwerk voor de mannenmode van Vuitton. Voorheen hadden diens mooie luxekleren soms iets willekeurigs: kies een thema en voer dat superchic uit. Met Helbers’ team duurt het nu wellicht nog een of twee seizoenen voordat de nieuwe Vuittonman een echt gezicht krijgt.

Gert Jonkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden