Recensie de Parade

Met een buitenlandse blik naar Nederland kijken: op De Parade slaagt de ene voorstelling daar beter in dan de andere

En dan is er nog Siri Us, over sociale media. Een betrokken dansvoorstelling, al ligt de boodschap er wat dik bovenop. 

SIRI US van Eddie's Kammerspiele Foto Eddie's Kammerspiele

Escape Room van ZEP (twee sterren)

‘Mensen willen vooral weten of ik per boot ben gevlucht of niet’, bromt Hatim ‘Tommy’ Sherif uit Egypte. Om het bijbehorende nieuwsbeeld van een drenkeling te onderstrepen, duikt Yusuf Suali op zijn buik op de trampoline – het donkere gat in het midden van het ronde podium. Hij blijft onbeweeglijk liggen, totdat Mo Hersi hem optrekt.

Hersi is bekend als ‘de wandelende komiek uit Ethiopië’,  hij deed in juli met het Wereldteam mee aan de Vierdaagse.  Dertig jaar geleden vluchtte hij naar Nederland. ‘Hij is gekomen toen het nog een eitje was’, spotten zijn twee kompanen op het podium. De Somaliër Suali is uitgeprocedeerd, hij woonde in de Vluchtgarage in Amsterdam-Oost. Sherif is schrijver en gangmaker van het project de Asielzoekmachine van Amnesty International.  

De drie energieke mannen mengen in de voorstelling Escape Room op theaterfestival De Parade flarden persoonlijke vluchtverhalen tot een ritmische babbelbox. In het Engels en Nederlands komen bekende thema’s voorbij, tussen biografische weetjes, cynische grappen, getrommel en gezang door: de Immigratie- en Naturalisatiedienst, Goedemorgen Nederland, ‘ggrrratis’, de Vluchtgarage en integreren door met de buurt het Nederlands elftal te aan te moedigen. Met een in elkaar geknutselde mega-pen illustreren ze hoe een asielzoekersprocedure voelt als treiterend lang galgje spelen.

Hoe enthousiast het drietal het publiek ook aanspoort bij Bloed, zweet en tranen van André Hazes, hun doel – oprechte aandacht voor ‘Real Refugee Stories’ zoals de ondertitel luidt – komt niet uit de verf. Dat ligt vooral aan de rommelige regie van Dionne Verwey en Peter Pluymaekers van Zep.

Escape Room van ZEP Foto Louisa van der Meij

Made in Belgium van Sarah Ringoet (drie sterren)

Een tent verderop slagen twee Vlamingen beter in de opzet vanuit ‘buitenlands’ perspectief naar Nederland te kijken: de Amsterdammers Sarah Ringoet, geboren in Dendermonde, en Melissa Helena Pieters, geboren in Gent. Ze maken in Made in Belgium op heldere toon, zonder tierlantijnen, een smeuïge performance over de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Over zegswijzen als ‘op café gaan’, pintjes drinken (nooit ‘vaasje’ zeggen) en poepen voor dood: de liefde bedrijven tot je erbij neervalt. Zij leggen uit waarom Belgen ‘eerst te zot en dan te bot’ worden en karaoken tussendoor soms een liedje, zoals Mooie Dagen van Johan Verminnen. De Vlaamse melancholie aan het slot blijft in het luchtledige hangen, maar Made in Belgium is zeker ‘schattig’, zoals een jongen na afloop riep. 

Made in Belgium Foto Sarah Ringoet

SIRI US van Eddie’s Kammerspiele (drie sterren) 

Zonder woorden, met slechts dans op 8 vierkante meter, visualiseren danseressen Yukie Spruijt en Giulia Dunes in Siri Us de constante prestatiedruk die sociale media creëren. De voorstelling is geregisseerd door Eddie B. Wahr, van De Verleiders, NUHR en Orkater. To post or not to post, meldt de sonore stem van Siri op band en videoscherm. Daarop regent het close-ups van de mooie jonge danseressen. Eerst dansen ze tussen de balken een duet; vervolgens gaan ze de concurrentie aan door elkaars foto’s weg te swipen en de miniruimte voor solo’s op te eisen. De boodschap ligt er dik bovenop, maar het tweetal presenteert Siri Us zeker gemeend, betrokken en serieus.

SIRI US van Eddie's Kammerspiele Foto Kok van der Meij

Festival de Parade, 1/8 Moreelsepark, Utrecht. Aldaar t/m 12/8. Daarna nog in Amsterdam.

Escape Room van ZEP, 1/8, Utrecht. Aldaar t/m 6/8 en in A’dam van 28/8 t/m 2/9
(twee sterren)

Made in Belgium van Sarah Ringoet, 1/8, Utrecht. Aldaar t/m 6/8 en in A’dam van 28/8 t/m 2/9
(drie sterren)

SIRI US van Eddie’s Kammerspiele, 1/8, Utrecht. Aldaar t/m 7/8
(drie sterren)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.