Bespreking Amsterdam Fashion Week

Met deze vier – Nederlandse – ontwerpers zou de Amsterdam Fashion Week perfect zijn

Uit de collectie van Ninamounah Beeld Piet Oosterbeek

De Amsterdam Fashion Week wordt steeds beter, maar het blijft moeilijk de interessantste Nederlandse ontwerpers voor het evenement te strikken. Wat zou de ideale line-up zijn?

Het catwalkprogramma van de Amsterdam Fashion Week, het grootste mode-evenement van Nederland dat twee keer per jaar wordt georganiseerd, is een favoriet gespreksonderwerp van de Nederlandse mode-elite. Na veertien jaar is het nog steeds geen vanzelfsprekendheid dat jonge Nederlandse ontwerpers hier hun werk presenteren. En dus wordt ook voor de editie die donderdag 6 september begint alweer stevig gemopperd op het ontbreken van grote namen en experimenteel talent en op de weinig verrassende shows van commerciële modemerken. 

Onder leiding van de nieuwe eigenaar, Danie Bles, is flink gesleuteld aan de opzet van de modeweek, die niet meer midden in de zomervakantie plaatsvindt én die is verhuisd naar het Museumplein. Maar de invulling van het programma is nog steeds voor verbetering vatbaar.

Museumplein

Amsterdam Fashion Week werd vorig jaar overgenomen door ondernemer Danie Bles en vindt dit jaar van 6 tot en met 9 september plaats op het Museumplein in Amsterdam. De eerdere edities van het evenement – behalve die van juli 2007 – hadden het betrekkelijk afgelegen Westergasfabriekterrein in Amsterdam als locatie. Met de verhuizing naar het Museumplein wil Bles het evenement ‘meer zichtbaarheid in de stad geven’. De shows zijn alleen toegankelijk voor genodigden, maar worden ook geprojecteerd op een 5 meter lang scherm aan de buitenkant van de tent.  

Idealiter geeft dat een overzicht van de diversiteit en de stand van zaken in de Nederlandse mode. Dat doet dit programma niet. Daarop staan shows van onder meer Hudson’s Bay, supermarktketen Lidl en het middle-of-the-roadmerk Penn & Ink N.Y. (dat staat voor New York, terwijl het hoofdkantoor in Wijhen zit). Maar het is niet allemaal kommer en kwel: er staan ook een paar Nederlandse talenten op, zoals David Laport, die een paar jaar geleden doorbrak met knap plisseerwerk en een veelbesproken gele jurk voor Solange Knowles (de zus van Beyoncé) en Ninamounah Langestraat. Een van de hoogtepunten is Lichting 2018, de show waarin de beste eindexamenstudenten van de Nederlandse modeacademies hun afstudeerwerk presenteren. 

Dat startende ontwerpers niet per definitie meedoen aan Amsterdam Fashion Week, is niet zo gek. Het organiseren van een show kost veel geld, geld dat de meeste beginnende ontwerpers niet altijd hebben. Bovendien krijgen starters soms de kans om hun werk elders te presenteren, op uitnodiging van een commerciële partij zoals Mercedes Benz, die wereldwijd verschillende modeweken sponsort. Of ze breken door via sociale media, zoals Daniëlle Cathari in het derde jaar van haar studie overkwam.

Wie zouden er in het allerideaalste geval die voorhoede vormen, wat zou de ideale line-up van het festival zijn? Bij wijze van voorzet: vier Nederlandse ontwerpers die er volgens ons nu toe doen.

Ninamounah: flinke dosis lef

Uit de collectie van Ninamounah Beeld Piet Oosterbeek

Celebration of species, heet de show waarmee Ninamounah Langestraat (27) aanstaande vrijdagavond tijdens Amsterdam Fashion Week het éénjarig bestaan van haar merk Ninamounah viert. Haar kracht is een flinke dosis lef; ze gaat het ongemak niet uit de weg, maar zoekt het juist op. ‘Met mijn werk wil ik mensen bevrijden van schaamte. Ik zie mijn kleding als een instrument om je meer te laten gaan’, zegt Langestraat. Latex is een van haar favoriete materialen, vanwege de associaties met fetisj en seks. Ze werkt ook veel met stereotypen en uniformen, zoals een driedelig pak. 
Daar geeft ze haar eigen draai aan – denk aan een krijtstreep bodysuit met een heel kort broekje boven leren laarzen tot het dijbeen en met een vierkante neus. Een klassieke pantalon waar de billen en het kruis uitgehaald zijn in combinatie met een leren korset. Een strakke en kuitlange rode leren rok met een enorme split, gemaakt van een oude motorbroek. Haar uitgesproken eigen stijl houdt niet op bij de kleding, óók de modellencast is belangrijk. Die is op zijn zachtst gezegd uitgesproken. Zo lopen tijdens de show van vrijdagavond onder meer een vrouwelijke rechter, een zwangere vrouw en een meisje van 11 jaar oud mee als model. Ook slim bedacht: na de show verkoopt Langestraat, die verder nog geen verkooppunten heeft, de collectie voor de hele maand september in Zeedijk 60, een onafhankelijke boetiek in de binnenstad van Amsterdam. 

Schepers Bosman: binnenkant buiten

Uit de collectie van Schepers Bosman Beeld Robby Hekkers

Anne Bosman (30) en Sanne Schepers (29) leerden elkaar ruim tien jaar geleden kennen tijdens een studie aan modeopleiding ArtEZ. Begin vorig jaar richtten ze het modemerk Schepers Bosman op. Binnen een paar maanden wonnen ze een prestigieuze prijs van Mercedes Benz ter waarde van 20 duizend euro. Daarmee stonden ze meteen op de radar. Begin dit jaar presenteerden ze hun werk tijdens de mannenmodeweek in Parijs; daar werd goed op gereageerd; volgens modeglossy Elle is de vraag niet óf ze gaan doorbreken maar wanneer. Ze doen niet mee aan Amsterdam Fashion Week, want afgelopen zaterdag waren ze – op uitnodiging van Mercedes Benz – al bij Prague Fashion Week, die in opzet en grootte vergelijkbaar is met de Amsterdamse modeweek. En terwijl ze anderhalf jaar geleden nog vanuit de garage annex pianokamer van de vader van Schepers in Heerlen werkten, zitten ze nu met tien andere jonge starters in een broedplaats in Amsterdam Nieuw-West.

Daar runnen ze een eigen atelier en produceren ze ook in opdracht van andere Nederlandse ontwerpers, die te klein zijn om grote aantallen in het buitenland te laten maken. Met hun atelier verdienen ze genoeg om met hun eigen merk te kunnen experimenteren. Ze hebben een duidelijke eigen stijl: veel patchwork, borduursels, bijzondere stiksels en een binnenkant waaraan duidelijk evenveel zorg is besteed als aan de buitenkant. ‘De constructie is bij ons heel belangrijk. Wij halen de binnenkant vaak naar buiten: de naden zijn meestal goed zichtbaar, maar óók mooi afgewerkt’, zegt Bosman. Schepers: ‘Eigenlijk zijn we altijd aan het uitproberen wat mogelijk is met onze machines. Het gaat ons om het ambacht. Kleding voelt te vaak als een tussendoortje, dat zou het niet moeten zijn.’

Daniëlle Cathari: streetwise en cool

Uit de collectie van Daniëlle Cathari Beeld Adidas Originals

Het succes van Daniëlle Cathari (23) uit Purmerend begon met een paar Instagramfoto’s van ontwerpen die ze voor het Honours Program tijdens haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute had gemaakt. Ze had oude Adidas trainingspakken verzameld, verknipt en daar nieuwe kledingstukken van gemaakt. Dat zag er zo goed uit – streetwise en cool – dat ze prompt werd benaderd door iemand van V Files (een toonaangevend Amerikaans platform voor jong talent) met de vraag of ze haar werk wilde presenteren tijdens de V Files Runway, een show met jong talent die onderdeel is van New York Fashion Week. Sinds die show, begin vorig jaar, gaat het hard.
Van Adidas Originals kreeg ze de vraag om voor hen net zoiets te maken. Die collectie werd opnieuw in New York gepresenteerd. Kendall Jenner, een invloedrijke stijlicoon uit de bekende Kardashians-kliek, liep mee in de show en vervolgens was de hele handel binnen tien minuten uitverkocht. Cathari is inmiddels in samenwerking met Adidas Originals bezig met een vervolg. Afstuderen is er nog niet van gekomen; ze wil het ijzer smeden als het heet is. Begin november presenteert ze daarom haar eerste eigen collectie. Ook met volop streetwear-invloeden, maar zonder Adidas-trainingspakken. Deze week zit ze in New York om de eerste campagnebeelden voor haar eigen collectie te fotograferen. Wedden dat die het weer heel goed gaan doen op Instagram?

Hul_le_Kes: uniseks en casual met een ziel

Uit de collectie van Sjaak Hullekes Beeld Boris Lutters

Hul_le_Kes is het nieuwe modemerk van Sjaak Hullekes (36). Drie maanden geleden presenteerde hij de eerste collectie: uniseks en casual kleding met een ziel, zo omschrijft hij het zelf. Een crèmekleurige linnen werkjas die is gemaakt van een antiek tafellaken, een broek van een restje wol dat hij ergens op de kop heeft getikt. Alles wordt gemaakt in kleine oplagen – van sommige ontwerpen zijn maar vier stuks verkrijgbaar. Bij de kledingstukken zit een paspoort, met informatie over de materialen, het ontwerp en de maker; de drager kan notities toevoegen. Wie na verloop van tijd is uitgekeken op een kledingstuk, kan het inleveren bij Hullekes, tegen 15 procent korting op een nieuwe aankoop.
Met Hul_le_Kes houdt de ontwerper het bewust klein. Hij laat alles maken in Studio Ryn in Arnhem, het productieatelier dat hij samen met zijn vriend Sebastiaan Kramer runt en met wie hij in opdracht van verschillende ontwerpers werkt. Hij begon ruim twee jaar geleden met Studio Ryn, nadat hij was gestopt met zijn mannenmodemerk. Met dat merk – Sjaak Hullekes – had hij eigen winkels in Arnhem en Den Haag, maar met het succes kwam ook de twijfel: hij kon zich steeds minder vinden in het traditionele modesysteem, waarin de afstand van ontwerper tot product toeneemt naarmate een ontwerper succesvoller wordt. ‘Veel geld verdienen is nooit mijn belangrijkste doel geweest, ik wil liever iets doen waar ik volledig achter sta. Met Hul_le_Kes heb ik de liefde voor het vak teruggevonden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.