Met deze tips komt u het weekend makkelijk door

Anna van LeeuwenBor BeekmanHerien WensinkMark Moorman en Robert van Gijssel

Beeldende kunst

In het licht van Cuyp: Aelbert Cuyp & Gainsborough – Constable – Turner, Dordrechts Museum, t/m 8 mei

Aelbert Cuyp (1620-1691) schilderde zijn land als een noordelijk arcadië, een zorgeloze plek waar het mechaniek van de seizoenen is vastgelopen rond augustus en de klok stil is blijven staan op 8 uur ’s avonds. Men wil daar wel zijn, ja. De meester van de verstilde ijlheid, wordt Cuyp daarom vaak genoemd. Steeds weer schilderde hij zijn woonplaats Dordrecht, stad in verval aan de rivier. Vooral in Engeland was de kunstenaar mateloos populair, en kreeg hij prominente navolgers, zo is te zien in het Dordrechts Museum in de tentoonstelling In het licht van Cuyp.

Deze tentoonstelling stond gepland voor het najaar van 2020, maar moest worden uitgesteld. Het gaat om een jubileumexpositie ter ere van Cuyps 400ste geboortedag, 401ste inmiddels, een thematentoonstelling. Het Dordrechts Museum, dat de ambitie heeft om zijn collectie te tonen in een internationale context, presenteert Cuyps werk plus de nawerking ervan. Onder de (overwegend Britse) bewonderaars zijn Thomas Gainsborough, John Constable en William Turner meest illustere. De tentoonstelling werd samengesteld door Dordrechts Museum-conservator Sander Paarlberg, die spraakmakende bruiklenen naar Dordrecht wist te krijgen. De tentoonstelling is verlengd tot en met 8 mei. dordrechtsmuseum.nl

Muziek

Festival Rewire, div. locaties, Den Haag, 9 en 10 april

Het Haagse festival voor vooruitstrevende muziek en kunstzinnige combinaties Rewire is dit jaar uitgesmeerd over twintig locaties in de Haagse binnenstad en daar is veel te beleven, ook nog dit weekeinde, tijdens de laatste twee festivaldagen.

Er is veel aandacht voor de vrouwelijke stem als artistiek medium. De New Yorkse pionier van de vocale kunst Meredith Monk is een van de hoofdgasten, en in haar kielzog zijn opmerkelijke vrouwelijke stemmen te vinden. In het poppodium Paard speelt vanavond de Noorse zangeres Jenny Hval, die met haar dromerige en zuivere stemgeluid fijnzinnige popliedjes maakt. Haar net verschenen album Classic Objects staat vol literaire pareltjes, die tot luisteren dwingen en je meenemen naar wonderlijke werelden. Ook niet te missen: een optreden van de Zweedse zangeres en organist Anna Von Hausswolff, die een gonzende uitvoering van haar stuk All Thoughts Fly zal geven op het orgel van de Grote Kerk, aan de Torenstraat.

Fotografie

Benefietactie Oekraïne

47 bekende Nederlandse fotografen verkopen samen met Fotolab Kiekie ieder één foto uit hun oeuvre voor het alleszins schappelijke bedrag van 100 euro. Na aftrek van de kosten gaat er van elke print een bedrag van circa 80 euro naar Giro 555, bestemd voor Oekraïne. De benefietactie loopt nog t/m 1 mei 2022. fotografievooroekraine.org

Theater

Judas, Robert Icke bij Internationaal Theater Amsterdam, ITA, Amsterdam, t/m 23 april

Wie Judas hoort, denkt aan verraad. Hij is de man die Jezus voor dertig zilverstukken uitlevert. Dat is de officiële versie. Maar er is ook een Evangelie van Judas waarin Jezus vraagt om hem te verraden, waarin Judas dus doet wat hij doet omdat Jezus zelf hem daar om vraagt. En dat is merkwaardig, want de actie van Judas leidt tot Jezus’ dood.

De Brit Robert Icke, vaste gastregisseur die bij Internationaal Theater Amsterdam eerder het verbluffende De dokter maakte, raakte gefascineerd door de andere kant van dit beroemde verhaal, en brengt dat in een eigen tekst (vertaling Aus Greidanus jr.) naar toneel. Een voorstelling over verraad en trouw, opoffering en dienstbaarheid, met Hans Kesting als een verrassende Judas en het jonge talent Jesse Mensah in de rol van Jezus.

Film

C’mon C’mon (Mike Mills)

In het in kraakheldere, in zwart-wit gefilmde drama C’mon C’mon neemt de alleenstaande New Yorker Johnny (Joaquin Phoenix) tijdelijk de zorg op zich voor zijn 9-jarige neefje Jesse. Johnny’s zus in Los Angeles heeft haar handen vol aan de crisis van haar bipolaire man. Ze moet vertrouwen op haar broer, met wie haar relatie bekoelde sinds hun moeder overleed.

Cineast Mike Mills (56) valt op in het Amerikaanse filmlandschap met zijn kleinschalige drama’s vol compassie over kind-ouderrelaties, waarvoor hij put uit eigen ervaringen. Het idee voor C’mon C’mon ontstond toen de filmmaker vader werd van een zoon, samen met partner en collega Miranda July. De film is een ode aan de alledaagse schoonheid van het bestaan, dat tegelijk droef en vrolijk kan zijn, vol en leeg. In de plotarme tocht van de oom en zijn neefje fungeert de radio-professie van Johnny als het geraamte: hij vraagt allerlei kinderen (geen acteurs) naar hun ideeën over het leven en de toekomst. Maar de introverte interviewer raakt prompt ontregeld als zijn vroegwijze neefje hem óók vragen begint te stellen: waarom ben je nooit getrouwd, was je vroeger al geen prater?

De twee hoofdrolspelers vormen een aandoenlijk koppel: het begaafde jonge acteurtje Woody Norman tegenover routinier Phoenix. Het monochroom zwart-wit beeld fungeert als een filter: dit New York en Los Angeles oogt schoon en zacht als een sprookjeswereld. Ook in de conversaties weerklinkt stilering. Als Johnny en Jesse over en weer oerschreeuwen, als therapeutisch moment, heeft de scène iets weg van een acteursoefening.

Het gaat niet ten koste van de charme. C’mon C’mon is een zoet kabbelend stads-eposje over twee nog niet uitgekristalliseerde mensen. De een van middelbare leeftijd, de ander nog kind.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden