Met deze rugzak gaat de NOS meer live televisie brengen

De NOS gaat veel meer live televisie brengen. Verslaggevers worden uitgerust met een satellietrugzak die beelden direct naar de redactie kan sturen. Van de bekende witte satellietwagens zal minder gebruik worden gemaakt.

Bob Munten
Journalist met camera en een LiveU-zendrugzak. Een druk op de knop en de beelden zijn live te zien op televisie of internet. Beeld Flickr.com
Journalist met camera en een LiveU-zendrugzak. Een druk op de knop en de beelden zijn live te zien op televisie of internet.Beeld Flickr.com

Op de dag van de kunstroof in Rotterdam in oktober vorig jaar, duurde het 2,5 uur voordat de NOS een satellietwagen ter plekke had en beelden kon laten zien van de plaats delict. 'Er ging die dag zo'n beetje alles fout wat in een bedrijf fout kan gaan', zegt Henrik-Willem Hofs, Rotterdamverslaggever van de NOS. Met de rugzakken van het bedrijf LiveU hoeft dat niet meer te gebeuren. 'Als we een LiveU hebben liggen, zijn we snel op locatie en kunnen we meteen uitzenden.'

De rugzakken wegen ongeveer een kilo en werken als volgt: er zitten acht simkaarten in de tas, die kunnen via de 3G- en 4G-netwerken verbinding maken met internet. De cameraman of verslaggever plugt een camera en een microfoon in en zet het zendapparaatje aan. Wie zich wil aanbieden om live in de uitzending te worden toegelaten, drukt simpelweg op het knopje 'live'.

undefined

Satellietwagen

Een revolutie in televisieland, zegt verslaggever Hofs over de apparatuur van een bedrijf in Hackensack, New Jersey in de Verenigde Staten. 'Bij de hoorzitting van de president van Kenia bij het Internationaal Strafhof in Den Haag zag ik welgeteld één satellietwagen buiten staan, normaal zijn dat er vijf of zes. Steeds meer journalisten stappen over op een LiveU of een vergelijkbaar systeem.'

De rugzakzenders moeten een belangrijke rol gaan spelen bij de invulling van de nieuwe website van de NOS, die over vier weken wordt gelanceerd. Ze passen ook in het zogenaamde Video First beleid van de NOS, dat sinds anderhalf jaar geldt bij de omroep.

undefined

Website en tv

Internet wordt steeds belangrijker voor de omroep. 'Het internet is voor ons net zo belangrijk als radio en televisie. De nieuwe site past daar beter bij', zegt Gelauff. 'We gaan straks ook nadenken: hebben we genoeg video voor internet? Zo nee, dan gaan we die nu maken. Eerst waren de onderwerpen op internet een afgeleide van wat we maakten voor de bekende nieuwsbulletins.' De lancering van de website betekent volgens Gelauff niet dat er op televisie iets verandert voor de NOS. 'TV is nog net zo belangrijk als het was. Bovendien haalt het journaal met regelmaat de twee miljoen kijkers, dat halen we met de site nog lang niet.'

null Beeld anp
Beeld anp

Live

'Video first staat voor de behoefte om meteen te laten zien wat er nu gebeurt', zegt Marcel Gelauff, hoofdredacteur van NOS nieuws. Het beleid is volgens hem een logisch gevolg van technologische ontwikkelingen. 'Dertig jaar geleden had je drie dagen geen buitenlands nieuws als er mist was op Schiphol, want dan kwam het vliegtuig met videobanden simpelweg niet aan. Nu kun je overal in de wereld direct je beelden verzenden. Dus groeit bij de consument ook de behoefte om alles live te zien. De nieuwe site biedt meer ruimte voor die beelden en verhalen. Mensen vinden het steeds gewoner om alles meteen op het scherm te krijgen. Aan die verwachting proberen wij te voldoen.'

De NOS heeft inmiddels drie rugzakken in gebruik genomen. De bekende satellietwagens zullen daardoor niet in onbruik raken. Gelauff: 'Daarvoor zijn de zakken niet stabiel genoeg. De verbinding van de simkaarten kan overbelast raken en dan komt het beeld niet goed door. De satellietwagens geven de meest zekere verbinding die je kunt hebben.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden