BlikSkoda Superb iV plugin hybride

Met de Superb iV hoopt Skoda om de CO2-boetes heen te slalommen

Skoda Superb iV

De plug-inhybride is ontwikkeld om de CO2-uitstoot van Skoda omlaag te krijgen.

De belangrijkste reden van het bestaan van Superb iV? 4,5 miljard euro boete. Die dreigt voor Volkswagen, het moederconcern waartoe Skoda behoort, als het niet voldoet aan de strenge Europese norm voor de uitstoot van CO2. Die norm bepaalt dat alle nieuwverkochte auto’s van een merk gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Voor elke gram méér geldt per verkochte auto een boete van 95 euro. 

Volgens een analyse van adviesbureau PA Consulting zat Volkswagen vorig jaar gemiddeld op 121 gram. Tel uit je verlies.

Op het aanraakscherm kan de bestuurder zien hoeveel elektrische kilometers resten voor de benzinemotor bijspringt. Dat gebeurt trouwens ook als er veel vermogen wordt gevraagd.

Geen enkele autofabrikant voldoet op dit moment aan de norm. Dit jaar wordt alles op alles gezet om de uitstoot omlaag te brengen. Dus bouwen fabrikanten nu zo veel mogelijk plug-inhybrides, auto’s die zowel op fossiele brandstof als een stuk op elektriciteit kunnen rijden. De plug-intechniek is kostbaar, en het loont daarom vooral ze in te bouwen in duurdere modellen. Zeker in Nederland, waar de bpm al jaren gekoppeld is aan de CO2-uitstoot. Is die lager, dan betaalt de klant minder aanschafbelasting en zo kan de meerprijs weer een beetje worden goedgemaakt.

Erg spannend is het niet en het interieur oogt nu al een tikje belegen. Maar ruimte is er in overvloed, zeker voor de achterpassagiers.

Vandaar dat Skoda zijn zakenauto Superb als eerste ombouwde naar een plug-inhybride. De Superb haalt op de accu een afstand van ongeveer 50 kilometer. Doorgaans genoeg voor woon-werkverkeer. Wie de relatief kleine accu telkens netjes oplaadt – iets wat in het verleden vaak niet gebeurde, waardoor plug-ins in Nederland een slechte naam kregen – kan in theorie tamelijk klimaatvriendelijk rijden. Volgens de officiële opgave komt er gemiddeld minder dan 40 gram CO2 per kilometer uit de uitlaat en daarmee trekt de Superb het gemiddelde aardig omlaag, als er tenminste veel van worden verkocht.

Snelladen is er niet bij, maar dat hoeft ook niet, want de accu is slechts 13 kilowattuur. Aan een gewone laadpaal is hij in 3,5 uur opgeladen.

De uitstoot is belangrijk voor het merk, maar dan moet de klant de Superb wel willen hebben. Wie 42.500 euro te besteden heeft, heeft aan deze auto een prettig rijverblijf. De Superb biedt een zee aan ruimte, is comfortabel en oogt prettig. Er is dankzij de dubbele aandrijving een overdaad aan vermogen en dankzij de elektrische ondersteuning zijn er kruiwagens trekkracht beschikbaar vanaf de eerste meters. In elektrische modus rijdt de auto stil als een ‘echte’ e-auto en de beloofde 50 accukilometers zijn haalbaar.

Of dit model in Nederland heel populair wordt, is de vraag. Dit soort auto’s worden vooral zakelijk gereden en vanwege de veel hogere bijtelling voor plug-ins, zal de zakelijke markt vooral voor volledig elektrisch kiezen, waar het aanbod ook groeit. Voor wie nog niet kan of wil overstappen op volledig elektrisch en toch groot wil rijden, is deze Skoda het redelijk alternatief.

Gereden

Skoda Superb iV plugin hybride

Prijs v.a. € 42.450

Uitstoot v.a. 33 g/km

Vermogen 160 kilowatt (218 pk)

Acceleratie (0 – 100) 7,7 seconden

Gewicht 1.730 kilogram

Bagageruimte: 625 tot 1760 liter

LxBxH 487x186x150 cm

In de Skoda Citigo-e rijd je voor knaken
 Voor dit geld kun je je geen betere stadsauto wensen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden