Recensie toneel

Met De Krijtkring viert regisseur Liesbeth Coltof een geslaagd afscheidsfeestje (vier sterren)

Scène uit De Krijtkring van De Toneelmakerij. Beeld Sanne Peper

In wezen is het een gruwelijk verhaal, De Kaukasische Krijtkring (1944) van Bertold Brecht. We zien een gouverneursvrouw die haar kind vergeet als ze vlucht voor de revolutie, een dienstmeisje dat het kind op sleeptouw neemt door oorlogsgebied en ten slotte een alcoholistische rechter die moet beslissen over de voogdij. Verwaarlozing, seksueel geweld en een standrechtelijke executie komen voorbij. Dat dit grauwe, maatschappijkritische stuk toch geen ongelofelijke downer is, komt in de eerste plaats door Brecht. Zijn vette, ‘epische’ manier van vertellen, doorspekt met humor, werkt nog altijd.

Kolfje naar de hand van regisseur Liesbeth Coltof en haar vaste vertaler Roel Adam. Hun jeugdbewerking voor tien jaar en ouder, simpelweg De Krijtkring geheten, is spannend, vermakelijk en zinderend muzikaal, zonder daarbij de heftigere elementen uit het oog te verliezen of te verbloemen. Niet voor niks is De Krijtkring geschikt voor jong én oud.

Zoals altijd schotelt Coltof – die met deze voorstelling na 28 jaar afscheid neemt  als artistiek leider van De Toneelmakerij – haar jonge publiek geen Disney-werkelijkheid voor. Ze neemt de kinderen serieus door óók de zware thema’s te behandelen. Voor deze invloedrijke visie op jeugdtheater won ze afgelopen maandag nog de Amsterdamprijs voor de Kunst.

Een gouden greep in deze Brechtbewerking is zangeres en actrice Frédérique Spigt in de rol van verteller. Spigt schreef een stuk of vijftien nieuwe nummers waarvan ze een groot deel zelf live zingt. Haar rauwe, expressionistische stem past goed bij Brecht en wordt hier ingezet om het verhaal een warmere, hoopvollere tegenkleur te geven. Ook de andere spelers (met Carmen van Mulier in de hoofdrol als dienstmeid Groesje) blinken uit in transparant spel, vaak met vele vliegensvlugge rolwisselingen. En zo wordt De Krijtkring al snel een geslaagd afscheidsfeestje.

De Krijtkring (10+) van Bertolt Brecht door De Toneelmakerij, regie Liesbeth Coltof. 14/10, Odeon, Zwolle. Tournee t/m 2/12