TestKoga Pace B05

Met de Koga Pace B05 kun je naar je werk én op vakantie

De Nederlandse automerken mogen dan (bijna) zijn uitgestorven, de fietsfabrikanten overstijgen zichzelf ieder jaar weer. De Volkskrant test de Koga Pace B05.

De Koga Pace B05

Gereden: Koga Pace B05 Tokyo Edition

Prijs: € 3.899

Gewicht: 26,7 kg

Remmen: Shimano MT400/401 hydraulische schrijfremmen, IS-type

Versnellingen: 11, derailleur, Shimano Deore SLX

Motor: midden, Bosch Performance Line Gen3

Accu: Bosch Li-Ion 500Wh

Display: Bosch Kiox

Waar de fietsen van het zo ­Nederlands klinkende Van Moof in Taipei worden ­gemaakt, assembleert het ­Japans klinkende Koga ­(Miyata), honderd procent Fries, al sinds zijn ontstaan in 1974 zijn fietsen in ­Nederland.

Aanvankelijk met frames van een van de oudste fietsenmakers van Japan, ­Miyata, maar in 2010 is die exclusieve ­samenwerking beëindigd en liet het Heerenveense merk voortaan Miyata achterwege in de naam en bleven de twee lettergrepen over die gevormd zijn naar de eerste letters van de achter­namen van de oprichter en zijn vrouw (Gaastra en Kowallik).

Onveranderd bleef de Friese assemblage met veelal hoogwaardige Japanse onderdelen. Koga heeft zich altijd bewogen in de hogere segmenten van de fietsmarkt, ook nadat het in 1998 was ondergebracht in de Accellgroep, waartoe ook de degelijke merken Batavus en Sparta behoren. 

Voor het hart van de fiets, de motor, vertrouwt Koga als zoveel andere fabrikanten op Bosch, met de inmiddels vertrouwde derde generatie Performance Line middenmotor.

In elektrificatie heeft Koga nooit vooropgelopen. Het merk is bekend van zijn race-, sport- en toerfietsen en is sponsor van de Nederlandse baanwielrenploeg. Maar die e-achterstand lijkt ingelopen. In de recente uitgebreide test van de Consumentenbond (waar overigens Duitse en Zwitserse merken de winnaars zijn) scoort Koga in de ­hogere regionen.

Ook met de Pace B05 waarop Blik een paar weken reed. In ­tegenstelling tot de S3 van Van Moof is de Pace B05 een fiets waarmee je én naar je werk én op vakantie kunt. En dat maakt hem tot een zeer verleidelijke optie.

Te meer daar Koga met deze fiets – die dit jaar een Red Dot-ontwerpaward ontving (net als de S3 van Van Moof trouwens) – bijna definitief afscheid lijkt te hebben genomen van zijn wat tuttige e-fietsen. Bijna, want de plomp geplaatste accu op de schuine stang is dan weliswaar praktisch, maar allerminst fraai. 

Het succes van de met oranje details versierde Tokyo Edition van deze Koga had hand in hand moeten gaan met dat van de Nederlandse ploeg op de Olympische Spelen in Tokio, deze zomer. O ja, Olympische Spelen.

Het is wat Blik betreft het enige smetje op een verder geweldige fiets. De bijzonder fraai weggewerkte las­naden en platting van de buizen hier en daar hebben tot een wonderschoon frame geleid, dat ook ergonomisch helemaal in orde is.

Met de nieuwste generatie middenmotor van Bosch heeft de Pace B05 een betrouwbare en stille krachtbron. In combinatie met de 500 Wh-accu resulteert die in een meer dan voldoende actieradius, die kan oplopen tot 90 kilometer.

De keuze voor een derailleur is voor sportieve fietsers  een prettige en voor andere geen onoverkomelijke, vooral omdat door de uitstekende componenten het schakelen moeiteloos gaat. Voordeel is bovendien dat door die keuze het gewicht acceptabel blijft.

De Pace B05 heeft een Red Dot ontwerpprijs gewonnen. Wie er oog voor heeft ontwaart inderdaad een zeldzaam mooi gelijnd frame, dat bovendien schitterend is afgewerkt.

Speciale vermelding verdient het bijzonder fijn compacte en gebruiksvriendelijke kleurendisplay, dat ook voor prestatiegerichte fietsers voldoende informatie bevat. De beste prestatiegerichte berijders van de Pace B05 Tokyo Edition, de fiets van de Nederlandse Olympische ploeg in Tokio, moeten zoals bekend nog even wachten tot ze hem mogen gebruiken. U niet, deze Koga is al gewoon leverbaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden