Recensie De achterkant van Tilburg (theater)

Met De achterkant van Tilburg schetst Het Zuidelijk Toneel een wereld vol ongeschreven wetten en geheime gebruiken ★★★☆☆

De voorstelling bevat wat clichés, maar ook gedurfde, onverwachte en onorthodoxe scènes.

Een scène De achterkant van Tilburg. Beeld De achterkant van Tilburg

Hun gespierde lijven tarten de zwaartekracht, in tricking zijn ze onverslaanbaar, de jongens uit de wijk. En toch, ver zal het ze niet brengen. Er zijn er niet veel die de wijk verlaten, een goed toekomstperspectief ontbreekt. Dat leidt tot frustratie, maar roept tegelijkertijd ook een gevoel van romantiek op. Van saamhorigheid en solidariteit, ongeschreven wetten en geheime gebruiken. Van deals, drugs, spanning en sensatie.

Dat alles ademt de eerste scène van De achterkant van Tilburg, een voorstelling uit een theaterreeks over drugscriminaliteit in Zuid-Nederland, initiatief van Het Zuidelijk Toneel (HZT). Naast Tilburg komt ook een stel andere locaties aan bod. Want de criminaliteit tiert welig in dit deel van het land, en al lang. Met het stuk, plus een aantal randprogramma’s, wil HZT de problematiek op verschillende manieren belichten – en nuanceren.

De opening, de fraaie lichamelijke capriolen ten spijt, biedt inhoudelijk evenwel niets meer dan een willekeurige maffiaserie. Maar naast clichés biedt De achterkant ook gedurfde, onverwachte en onorthodoxe scènes die, versterkt door een mooie scenografie, de voorstelling de moeite waard maken.

Zo is er een geweldig, haast absurdistisch intermezzo over zwijgen en stilte – de omerta op z’n Tilburgs. Een tuinfeestje is er ook, vol nauwelijks ingehouden agressie, eindigend in een eenzame uitbarsting van een van de personages. De acteursploeg loopt qua leeftijd behoorlijk uiteen, waardoor je in het stuk een levensloop zou kunnen lezen, maar een eenduidig, lineair verhaal is het niet. De scènes zijn vaak associatief en springen heen en weer in de tijd, samenhang is door het thema gewaarborgd. Dat houdt het geheel prettig abstract en vaak intrigerend genoeg.

De achterkant van Tilburg door Het Zuidelijk Toneel. Tekst: A.H.J. Dautzenberg, Diederik Stapel. Regie: Joris van Midde, Bram Van Der Kelen. Theaters Tilburg, 8/9. Hier t/m 15/9, daarna in Eindhoven en andere steden, zie hzt.nl.