Met daverende zang grijpt Alicia Keys MTV gala bij het nekvel

Hoogte en dieptepunten MTV videogala 2016

Het jaarlijkse videogala van MTV, afgelopen zondag in New York, is nog altijd een van de belangrijkste pop- en entertainmentshows op aarde. Natuurlijk omdat de prijzen voor de beste popvideo's er echt nog toe doen, in een tijd waarin de popvideo weer echt wat te betekenen heeft (denk alleen al aan de impact van Beyoncé's clip Formation). Maar ook omdat er geen MTV-show voorbijgaat zonder ophef, relletjes en gedoe. We herinneren ons een twerkende Miley Cyrus, een zoenende Britney Spears en Madonna en véle ontregelende optredens van Kayne West.

Beeld afp

Editie 2016 was relatief rustig maar toch ook gedenkwaardig, al was het alleen al vanwege de acht VMA's die Beyoncé in ontvangst mocht nemen. Vijf hoogte- en dieptepunten.

Plus: Jimmy Fallon als Ryan Lochte.

Er viel weinig te lachen bij de VMA's 2016. Een scherpe gastheer ontbrak en de komische intermezzo's van het duo Key & Peel als een soort hedendaagse Waldorf & Statler waren tenenkrommend slecht. Dan duren ruim drie gala-uren best lang.

De verlossing kwam van presentator/komiek Jimmy Fallon (The Tonight Show), die de award voor Beste Video mocht uitreiken. Fallon kwam op in olympisch trainingspak, met denimblauw haar en een plak om de nek. Als de zwemmer Ryan Lochte dus, die in de Verenigde Staten in ongenade is gevallen na een verzonnen verhaal over een Braziliaanse roofoverval. Volgens Lochte had hij een aantal zaken 'sterk overdreven', en met dat slappe excuus ging Fallon aan de haal. 'Ik heb zo ontzettend veel gedaan dit jaar', zei Fallon. 'Ik schreef dat liedje voor Justin Bieber - is het te laat om daar nu nog sorry voor te zeggen? Ik heb natuurlijk Lemonade gemaakt met Queen Bey. Ik gaf Adele die telefoon: hello! Wat een geweldig jaar.' Allemaal sterk overdreven. En dus toch nog grappig.

Beeld afp

Min: De speech van Kanye West.

'Het wordt een onvergetelijke avond dames en heren. Kanye West is aanwezig.' Zo ongeveer werd het VMA-gala zondag afgetrapt. West hoort erbij, want is altijd goed voor een rel. In 2009 greep hij de microfoon van de gelauwerde Taylor Swift, want volgens West had Beyoncé die award moeten winnen. Schande. Vorig jaar stak West een raadselachtige speech af waarin hij zichzelf als toekomstig president afficheerde. Raar.

Dit jaar kreeg West vier minuten carte blanche van de organisatie, om zomaar wat te doen op het podium. Raden wát West precies zou gaan doen was een gezelschapsspel op Twitter in de uren voorafgaand aan het spektakel.

Dat viel dus tegen. West stotterde er een warrige speech uit, waarin hij het maar weer eens had over de tol van de roem en hoe gezegend hij toch is. En hoe groots ook. Categorie Walt Disney en Steve Jobs - weer volgens hemzelf. Maar twee minuten na zijn speech was iedereen West alweer vergeten. Misschien was dat nog wel het opmerkelijkst.

De belangrijkste VMA’s:

Beste Video – Beyoncé (Formation)
Beste Video (vrouwelijke artiest) – Beyoncé (Hold Up)
Beste Video (mannelijke artiest) – Calvin Harris ft. Rihanna (This Is What You Came For)
Beste Hiphop Video – Drake (Hotline Bling) Video Vanguard - Rihanna

Plus: Alles van Beyoncé.

Zeker: de shows van Rihanna bij de VMA's waren verbluffend. Maar Beyoncé greep de macht in New York. Uiteraard omdat zij acht awards in ontvangst mocht nemen, waaronder de hoofdprijs van Beste Video. Maar ook omdat haar medleys zo verschrikkelijk goed werden uitgevoerd, in choreografieën waar je alleen maar in ontzetting naar kon staren. Zo goed. En dan verstopte Beyoncé ook nog maatschappijkritiek in haar danspartijen, toen bijvoorbeeld in het nummer Pray You Catch Me de dansers om haar heen een voor een werden neergeschoten. Een hint naar het niet aflatende raciale politiegeweld in de VS?

Ontroerend was ook de wandeling van Beyoncé over de rode loper, naast vier moeders van door politiegeweld om het leven gekomen mannen. Black Lives Matter, was de boodschap aan de wereld. Ook bij de MTV awardshow was Beyoncé zondagnacht véél meer dan een popster.

Beeld epa

Plusminus: De come-back van Britney Spears.

Ze was zeven jaar gelden voor het laatst bij een MTV-gala. Daarna werd een lange noodlanding ingezet: Britney Spears raakte uit zicht. Maar zondag beleefde de zangeres haar come-back met een gechoreografeerde uitvoering van haar nieuwe single Make Me, van haar niet toevallig ook dit weekeinde verschenen album Glory.

Mooi showtje, leuke choreografie en Spears kan dus nog heel aardig fitness-dansen. Maar toch een paar minpunten. Waarom playbackte Spears haar nummer? Dat deden Beyoncé, Ariana Grande, Nicki Minaj en Rihanna toch ook niet? Jammer ook dat Spears moest opkomen direct na een verpletterende performance van Beyoncé - daar steekt iedereen natuurlijk schamel bij af.

En tóch is het leuk om Britney Spears er weer bij te hebben.

Plus: Toespraak Alicia Keys

De beste VMA-speech kwam niet van een winnaar, maar van een award-presentator. Zangeres Alicia Keys beklom de trappen naar het podium in een ruisend rood gewaad, maar zoals bij haar inmiddels gebruikelijk zonder make-up. Statement één. Daarna droeg ze prachtig mooi en met ingehouden woede een eigen gedicht voor over tolerantie en gelijkheid: 'If war is holy and sex is obscene, then we have to twist it in this lucid dream.' Om vervolgens over te schakelen naar een daverende zangstem, die de hele Madison Square Garden even bij het nekvel greep. Statement twee. Puur, koel een waardig, en precies wat zo'n doorgedraaid tv-spektakel even nodig had.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.