Recensie Film

Met begrip en gevoel voor nuance toont Nos batailles hoe een vader worstelt met de zorg voor zijn kinderen (vier sterren)

Regisseur Senez vindt dat  het vaderschap doorgaans onderbelicht blijft in films.

De Frans-Belgische regisseur Guillaume Senez debuteerde drie jaar geleden met de ingetogen, zorgvuldige film Keeper, over een 15-jarige jongen die vader wordt. Natuurlijk speelde ook diens zwangere vriendin een rol in het verhaal, maar Senez volgde het perspectief van de jongen – juist omdat de vaderrol, als het om tienerzwangerschappen gaat, doorgaans onderbelicht blijft.

Vaderschap komt er in het algemeen bekaaid vanaf in films, betoogde Senez destijds in een interview met de Volkskrant. In zijn eentje probeert hij daaraan iets te doen. Ook zijn tweede speelfilm Nos batailles draait om een vader, en opnieuw spelen vragen rondom sociale verwachtingen, vaderinstinct en de spanning tussen persoonlijke ambities en zorg voor de kinderen een belangrijke rol.

Aan het begin van Nos batailles is Olivier (Romain Duris) het type vader dat de kinderen nog net welterusten kan wensen als hij thuiskomt. Als ploegleider in een groot distributiecentrum stopt hij ziel en zaligheid in zijn werk. Olivier is een geboren vakbondsman, zoals ze vooral in Frankrijk nog te vinden zijn: tegen de klippen en de tijdgeest op strijdt hij voor betere werkomstandigheden.

Wanneer zijn vrouw plotseling vertrekt, moet hij ook thuis aan de bak. Dat is een stuk moeilijker voor deze liefdevolle, maar emotioneel afstandelijke vader. Met de kinderen praten over hun moeder is er bijvoorbeeld niet bij; ze moeten net als hij hun gevoelens maar onderdrukken. De oudste, Elliot, is pas 8.

Met begrip en gevoel voor nuance schetst Senez een portret van een man die zijn sociale betrokkenheid vooral buitenshuis botviert. Zachtjes wordt er op hem ingewerkt, eerst door zijn moeder, later ook door zijn zus (een prachtige rol van Laetitia Dosch), die een tijdje komt logeren. De kinderen laten, zoals kinderen vaker doen, via ingewikkelde omwegen weten waar ze behoefte aan hebben.

De regisseur bewijst zich opnieuw als een goede leerling van de Waalse gebroeders Dardenne, maar ook de geëngageerde Franse filmmaker Robert Guédiguian lijkt dit keer een voorbeeld te zijn. Senez geeft er wel een eigen draai aan: bij hem staat een individueel verhaal niet voor een breder sociaal probleem, maar is het eerder andersom. Olivier moet leren zijn idealen om te zetten in een alledaagse praktijk van ontbijt klaarmaken, schooltassen vullen en aandacht schenken. Nos batailles toont een maatschappelijke strijd op de vierkante meter, met veel psychologisch inzicht geschreven, aandachtig geobserveerd en perfect geacteerd.

Nos batailles. Drama. Regie: Guillaume Senez. Met: Romain Duris, Laetitia Dosch, Laure Calamy.  98 min., in 12 zalen.