Met Ad Latjes naar Madrid

Hoe boek je een reis op Internet, en vind je het goedkoopste ticket? Over prijsvergelijkende sites, bugs van de KLM en de comeback van Ad Latjes....

WE WILLEN naar Madrid. De Shell Reisplanner (http://shell.route66.nl/shell/routenl.html) voorspelt dat we minimaal 19 uur achter het stuur van een auto zitten om 1763 kilometer af te leggen. Handig, zo' uitgeprint Europa-kaartje met de snelste route, dat wel.

Brandstof kost zo'n 380 gulden, rekent de Shellplanner voor, uitgaande van een enkele reis, Nederlands benzinetarief en een auto die één op tien loopt. Helaas geeft de internationale routeplanner van de NS (www.ns.nl) naast haar reisschema geen tarieven. NS-woordvoerder Michiel Jonker: 'Er zijn te veel verschillende mogelijkheden, daardoor past het neit op Internet. Kortingen, gezinstickets, seizoentickets enzovoorts maken dat de applicatie veel te zwaar zou worden. Alleen voor de Thalys (www.thalys.com) staan prijzen online. U denkt dat het eerder een kwestie van geld voor een goed programma is? Echt, er zijn tienduizenden mogelijkheden. Wel komt er nog dit jaar een prijsindicator online, zodat klanten weten wat het bedrag ongeveer wordt. Uw kaartje kost 560 gulden.' We wisten het allang: we vliegen naar Madrid. Op de website van de KLM (www.klm.nl) is het goedkoopste tarief voor deze vlucht 1229 gulden. Lijkt nog aan de dure kant. Daarom surfen we naar Iberia Online (www.iberia.com), wiens database schaamteloos een ticket van 1914 gulden biedt. Ervaren reizigers weten dat zeshonderd gulden gangbaar is.

Gelukkig kan het slimmer. Er zijn matching websites, prijsvergelijkende sites die ook bij andere producten (vooral in Amerika) razend populair zijn. Een boek of een computeronderdeel online bestellen? Je voert titels of wensen in, drukt op de knop en duurkopen behoren tot het verleden omdat de aanbieder met de beste prijs-kwaliteitsverhouding op het scherm verschijnt. Bekende matching reiswebsites zijn Travelocity (www.travelocity.com), ITN (International Travel Network, www.itn.com), en Tiss (www.tiss.com). Ook 'Airlines of the web' (www.flyaow.com), met vijfhonderd webadressen van grote vliegmaatschappijen, met vliegschema's en prijzen, biedt tegenwoordig toegang tot een superdatabase.

Overal is het mogelijk online te boeken. Travelocity adviseert voor het bewuste Amsterdam-Madrid retourtje Air France (324 dollar, ongeveer 630 gulden). Wat Airlines of the Web met nota bene dezelfde Air France aftroeft (264 dollar). Maar het bekende ITN vindt KLM de goedkoopste optie: 261 dollar. Het gaat hier om de vliegtuigstoel met het vluchtnummer waar de KLM zelf ruim 1200 gulden voor vraagt. Travolocity meent dan ook dat het bewuste KLM-retourtje 621 dollar moet kosten. Tiss (een Duitse organisatie) prijst Lufthansa aan (499 gulden). Tiss krijgt niet eens KLM uit het systeem, de andere daarentegen weer geen Lufthansa. Grote prijsverschillen dus, en wisselende luchtvaartmaatschappijen. Immers, de netwerken koppelen lang niet alle bestaande vluchtgegevens en maken gebruik van verschillende reserveringssystemen. Met andere woorden: nog steeds lijkt 'vakantiesurfen' een kwestie van handigheid en zelf vergelijken.

Uitkomst biedt hier een oude vijand van de Nederlandse reiswereld en vooral van de KLM: Ad Latjes. Met, het moet gezegd, een prachtig systeem. Latjes stuntte in pre-Internettijden al met goedkoop ingekochte tickets. Dit tot woede van de KLM, die met succes procedeerde en Latjes dwong te stoppen met het onder-de-prijs verkopen van KLM-tickets die nog veel goedkoper in Londen waren ingekocht. Latjes droop af en presenteerde zich op Internet met ETN (European Travel Network,www.etn.com). Zijn nieuwste website Farebase Online (www.farebase.com) is na een jaar proefdraaien zo goed als klaar. Latjes' formule: zoveel mogelijk databases van standaardtarieven, charters, én een database van stuntende reisbureaus verbinden. Die toveren dan het best denkbare reisadvies tevoorschijn. En ja, bij Farebase komen ze er allemaal uitrollen. Van Swiss Air tot Lufthansa, van Air France tot Sabena, Alitalia, Crossair en nog veel meer. En: ook de KLM. Dat het druk was op Schiphol was al duidelijk, maar dat er zoveel vliegtuigen op één dag naar Madrid vertrekken onder de zeshonderd gulden... Onze reis kost bij Farebase met het goedkoopste ticket 239 dollar. De aanbieder, opmerkelijk genoeg, is KLM. Uiteraard: hetzelfde vluchtnummer als in de andere databases

Peter Wellhüner, woordvoerder KLM, is niet blij met deze voor hem onbekende comeback van Ad Latjes. Hij wijst er onmiddellijk op dat net als voorheen reizigers met een elders ingekocht te goedkoop KLM-ticket kunnen worden gedupeerd. Dit ticket kost een Nederlandse reiziger gewoon 1229 gulden. En niet minder.

Ad Latjes, die tegenwoordig te Costa Rica resideert ('dankzij Internet'): 'Onzin. Ik wil inderdaad ook stunttarieven gaan aanbieden in de database, dan wordt het helemaal leuk, want dan zit je onder de officiële prijzen. Maar daarvoor moet ik hard achter stuntende reisagenten aanjagen. Die zijn niet zo snel als computerleveranciers. Dit gaat gewoon over normale schema's die overal worden gebruikt. Het ticket kost zoveel als hier staat, punt. Als je boekt betaal je ook niet aan mij maar aan de KLM - via een internationaal reserveringssysteem. Ik krijg drie dollar via dat systeem per boeking. Toevallig is op dit traject KLM het goedkoopste van alle luchtvaartmaatschappijen maar ik ben echt niet de enige die dat publiceert. Dit verkopen ze ook in Tokyo.'

Wellhüner, even later, geschrokken: 'Het tarief van Latjes' Farebase klopt inderdaad. Wij verkopen dat Amsterdam-Madrid-ticket zelf ook voor ongeveer vijfhonderd gulden, zoals ook ITN aangeeft. Hoe ik dan die zevenhonderd gulden verschil verklaar met onze eigen database en die van Travelocity? Ik laat het uitzoeken door de verantwoordelijke technicus.' Die technicus laat een dag later weten dat de techniek echt niet faalt: de goedkoopste klasse is gewoon nu al op - en dan gaat de reiziger vanzelf meer betalen. Andere databases zijn kennelijk traag bijgewerkt. Na enig aandringen - want databases die precies dezelfde reserveringssystemen gebruiken geven langdurig verschillende tarieven - gaat een groepje technici op onderzoek uit. Resultaat: de goedkope Madridvluchten zijn geenszins uitverkocht, het is een bug bij de KLM, een foutje in de software. Toevallig net op deze datum. De surfer had een veel lager bedrag moeten zien op zijn scherm. 'Goed dat je belt. Er zullen dan nog wel meer kleine bugs zijn. We gaan het uitzoeken.'

Ad Latjes: 'Mevrouw, de reiswereld is een jungle. De mensen moeten gewoon boeken bij Farebase. Ik heb zoveel mogelijk informatie aan elkaar geknoopt. Uw reis is bij Farebase zelfs nog twintig dollar goedkoper dan bij ITN.'

Op Farebase valt voorlopig weinig aan te merken - en de KLM kan nergens over klagen. Boeken bij een site van Ad Latjes is niet gevaarlijker dan boeken via ITN of Travelocity, of bij een willekeurig stuntend reisbureau op Internet. Op de Elmar reissite bijvoorbeeld (www.elmar.nl, een reisboekenuitgeverij in samenwerking met een Goois reisbureau) vliegen de aanbiedingen om je oren. 695 gulden fly drive Florida en 299 gulden retour Milaan. Het bureau is aangesloten bij het garantiefonds. En Elmars reputatie is heel wat beter dan die van Latjes.

Voorzichtig zijn, luidt het algemene advies van de Consumentenbond als het om online bestellen gaat. Ewald van Kouwen, woordvoerder e-commerce: 'De Consumentenbond heeft geen principieel bezwaar tegen reizen online kopen. Daarvoor zijn de mogelijkheden die Internet biedt veel te leuk. Maar er zijn websites die er indrukwekkend uitzien zonder dat duidelijk is wie of wat de afzender is. Het is dan de vraag of je een betaald product ook echt toegestuurd krijgt. Per creditcard betalen is een risico, maar niet alleen op Internet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden