Meryl Streep speelt een ijzersterke transformerende rol in de fijne krantenfilm The Post

Film (drama)

Het is onmogelijk The Post niet te zien als kritiek op het Amerika van Trump.

Meryl Streep als Kay Graham naast Tom Hanks in The Post.

Alsof ze een schatkist openen. Zo verschijnen de journalisten die in Steven Spielbergs The Post uiterst geheime staatsdocumenten onder ogen krijgen. Of ze die papieren nu op hun bureau aantreffen of in een schimmige motel-kamer, het effect blijft hetzelfde: dat van puur, gevaarlijk goud.

Het is 1971, en The New York Times komt met een schokkende primeur. Het Pentagon blijkt al jaren te onderkennen dat de Vietnam-oorlog een verloren zaak is. Desondanks gaat die oorlog ongehinderd verder, van de ene president op de andere. Uit angst voor gezichtsverlies, zo bevestigen de documenten die de Times in handen heeft.

The Post (****)
Drama
Regie Steven Spielberg
Met Meryl Streep, Tom Hanks, Bob Odenkirk, Tracy Letts, Bradley Whitford, Bruce Greenwood, Sarah Paulson.
116 min., in 78 zalen.

Wanneer de krant vervolgens door de overheid monddood wordt gemaakt, neemt concurrent The Washington Post het stokje maar wat graag over. En dan loopt de spanning hoog op, terwijl reporter Ben Bagdikian (Bob 'Better Call Saul' Odenkirk) zijn neus diep in de Pentagon Papers steekt, uitgever Katharine Graham (Meryl Streep) de koers van haar krant moet bepalen en de staf van hoofdredacteur Ben Bradlee (een smeuïge Tom Hanks) op stoom komt. Welke risico's loopt een krant die openlijk de confrontatie met de zittende macht aangaat? Wat doe je als krantenmaker, waneer je door het openbaren van geheime informatie in de gevangenis kunt belanden?

Met The Post, dat kans maakt op de Oscar voor Beste Film, draaide Spielberg een prequel op Alan J. Pakula's All the President's Men (1976): het slotbeeld kopieert letterlijk de openingsscène van Pakula's paranoia-klassieker over het Watergate-schandaal. Tegelijkertijd schreeuwt The Post zijn urgentie zowat van de daken. Het is vrijwel onmogelijk om de film niet als kritisch commentaar te beschouwen op het Amerika van Donald Trump. Ook de recente Amerikaanse geschiedenis is er een van alternative facts en fake news, benadrukt The Post voortdurend; ook destijds kwam de persvrijheid in het geding. President Nixon, de grootste boef van allemaal, staat in The Post duidelijk voor Trump zelf.

Tom Hanks als Ben Bradlee en Sarah Paulson als Tony Bradlee in The Post.

Het valt te betwijfelen of The Post, in negen maanden uit de grond gestampt en zeker niet Spielbergs subtielste werk, over twintig jaar nog even relevant zal zijn. Misschien dat Spielberg en scenarist Liz Hannah daarvoor te opzichtig inspelen op de actualiteit. Gelukkig is het óók een fijne krantenfilm: alle vertrouwde genre-ingrediënten zitten erin, van voortrazende drukpersen tot journalisten die fervent zitten te tikken aan een met zooi overspoeld bureau. 'Wat een heerlijk vak,' zegt Bradlee, en dat plezier brengt Spielberg uitstekend over.

Nog belangrijker is de persoonlijke strijd van Post-uitgever Graham, op wier memoires het script deels werd gebaseerd. Graham kan haar verantwoordelijkheid aanvankelijk nauwelijks aan, en toch belanden alle belangrijke beslissingen op haar bord. Streep, voor een Oscar genomineerd, maakt vuurwerk van haar geleidelijk transformerende rol: ijzersterk in het verbeelden van Grahams besluiteloosheid, even gracieus als intens wanneer Graham haar eigen stem vindt, fonkelend in haar ensemblewerk met Hanks.

Alles komt perfect samen in de scène waar Graham en de mannen van The Post een koortsachtige telefoonvergadering voeren over het publiceren van een doorslaggevend artikel. Op zo'n moment doet het er niet toe of The Post nou over Nixon gaat of over Trump, en komt vooral de rasverteller in Spielberg naar boven.

Tom Hanks als Ben Bradlee en Meryl Streep als Katharine Graham in The Post.

The Post: een film die 'alleen in 2017 kon worden gemaakt'

Steven Spielberg kon niet wáchten om The Post te maken. De film gaat over presidenten die de waarheid maar vervelend vinden, maar ook over een vrouw in een mannenwereld. En wat voor een vrouw. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.