reportage paradiso

Merol is schaamteloos hitsig als ze zingt, maar mierzoet en serieus als ze praat

Zangeres Merol (Merel Balde) treedt op in Paradiso. Beeld ANP

Twee jonge mannen met blote bovenlijven openen een schelp van het formaat zandbak en daar is ze dan, knalpaarse meermin op het Paradiso-plankier: Merel Baldé (28), oftewel Merol, het toneelschool- en musicalmeisje dat een ironisch-scabreuze electropopster werd, met hits als Lekker met de meiden en Hou je bek en bef me.

Die hits geeft ze in Paradiso natuurlijk niet meteen weg. Ze opent met Ik wil een kind van jou (‘Spuit me vol’). Merol de rode haren, wij de rode oortjes.

De kaarten voor haar optreden in de kleine Paradiso-zaal waren zo snel weg dat er avonden bij moesten. Zo ontstond het geestige idee voor een ‘Paradiso Tour’ langs de zalen van de Amsterdamse poptempel: na de grote zaal volgen de kleine zaal (28 maart) en het externe filiaal Paradiso Noord (2 april). Allemaal uitverkocht. Daarna festivals en in het najaar een tournee.

Ze opent dus in de afgeladen grote zaal. Spannend, want een uur lang Paradiso bespelen is iets anders dan korte optredens doen in discotheken.

Met haar schaamteloos hitsige teksten zaait Merol verwarring, lees je vaak. Mensen zijn het niet gewend, zo’n vrouw die zó voortvarend het seksuele voortouw neemt. Trek je broek uit en laat dat condoom maar in het pakje zitten, dat werk.

Ook vanavond verwart Merol, zij het om andere redenen. Van de teksten schrikken haar leeftijdgenoten in Paradiso niet. Ze zijn bekend en worden vrolijk meegezongen, óók liedjes die we nog niet kenden, zoals haar ode aan haar zorgzame manager Rick: ‘Hé Rick, lekker bezig pik!’

De verwarring zit ‘m in andere zaken. Buiten de context van de liedjes bezigt Merol vooral zoete, serieuze teksten: ‘De avond van mijn leven, nu al.’ En: ‘Ik houd van jullie.’ Is dát dan de echte Merel Baldé? Hoe verhoudt zij zich tot de wat cabareteske Merol?

Reaguurders op de sociale media merken regelmatig op dat Merol geen reet heeft, vertelt ze. Hup, liedje: ‘Geen reet/ Het boeit me geen reet.’ Zo simpel is dat bij Merol. Liedjes als de radiojingles uit Ronflonflon met Jacques Plafond: zo goed als géén afstand tussen inspiratiemoment en songtekst.

Natuurlijk gaan er dingen fout, hoe kan het anders tijdens een ‘première’? Merol legt een liedje stil omdat gastvocalist Bokoesam vergeet op te komen. Opnieuw dus. Tijdens Kerst met de fam had nepsneeuw moeten vallen, zegt ze, al kan dat een geintje geweest zijn.

Haar zangstem is wat dun en of ze nou alleen door beats wordt begeleid of door haar live-band van prima muzikanten, het komt toch allemaal wat wiebelig over.

Ze brengt het met charme, dat wel, de vrouw die soms zegt dat ze de Nederlandse Lady Gaga wil worden. In Paradiso zingt ze er, als inleiding op klapstuk Lekker met de meiden, reflectieve woorden over: ‘Misschien was dit het feestje/ Was ik toch die eendagsvlieg.’

Hoe lang blijft Merol leuk? Ach wat, we zien het wel. Vanávond was het leuk. De mensen scandeerden haar naam. Ze zingt het zelf: ze heeft toch maar mooi drie keer in een uitverkochte Paradiso-zaal gestaan.

4.272.322

Hou je bek en bef me is Merols actuele hit en vaakst geciteerde tekstzin, maar de Spotify-luistercijfers (887.000) blijven voorlopig ruim achter bij die van haar grootste Spotify-hit: Lekker met de meiden (2018) met ruim 4,2 miljoen streams. Merol heeft ruim 340.000 Spotify-luisteraars per maand. Meer dan Donnie (232.000), maar minder dan bijvoorbeeld Famke Louise (692.000), Ronnie Flex (1,6 miljoen) of Lil’ Kleine (2 miljoen).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden