AlbumL’uomo in bivio

Mencoboni brengt de typisch barokke muziek van Giannettini met veel expressie, maar overrompelt niet ★★★☆☆

null Beeld

Hij stierf dit jaar driehonderd jaar geleden: Antonio Giannettini (1646-1721). Het Italiaanse ensemble Cantar Lontano wil deze oud-hofkapelmeester te Modena en organist van de Venetiaanse San Marco uit de vergetelheid halen. Giannettini componeerde een oratorium over de universele en tijdloze tweestrijd van de mens tussen goed en kwaad: L’uomo in bivio (de mens op een kruispunt).

Klavecinist en dirigent Marco Mencoboni koos voor een opname met het minimale aantal zangers: vier. De verteller (tenor), de Mens (alt), de engel (sopraan) en de duivel (bas) zingen samen ook de koorstukjes – met geknepen, valse stemmen wanneer ze een groepje demonen zijn.

Verrassender wordt het niet. De typisch barokke muziek – donkere klanken bij duivelse boodschappen, dynamische verschillen als tweestrijd van de mens – wordt met veel expressie gebracht onder barokgigant Mencoboni. De sopraan klinkt werkelijk engelachtig helder en veerkrachtig, maar Giannettini’s muziek overrompelt noch ontroert. Dan duurt anderhalf uur erg lang.

Cantar Lontano

L’uomo in bivio

Klassiek

★★★☆☆

Glossa

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden