Melody blijft te bedachtzaam om werkelijk te raken

Bellefroid gebruikt eerder beelden dan woorden om de voortdurend veranderende relatie tussen de twee hoofdrolspelers aan te geven. Maar op een gegeven moment heb je het wel gehad met zijn scenariotechnische en visuele spitsvondigheden.

Melody.

Dus dat is waar ze haar droomkapsalon wil beginnen. Een guur ogend pand waar geen kraan meer in de muur zit. Om erin te kunnen zal Melody, jong en dakloos, kapitalen moeten ophoesten. Al het geld dat ze als thuiskapper bij elkaar schraapt, verdwijnt direct in het spaarpotje voor de salon. Om zich te wassen gaat ze naar het zwembad; slapen doet ze in trappenhuizen van flats.

Een wankel en daardoor interessant hoofdpersonage kiest de Waalse regisseur-scenarist Bernard Bellefroid voor zijn tweede film Melody. Type twaalf ambachten, dertien ongelukken, maar dankzij het subtiele spel van actrice Lucie Debay toch iemand die je met een glimlach op sleeptouw neemt.

Dat wordt anders wanneer Melody zich onder valse identiteit opgeeft als potentieel draagmoeder en zo Emily ontmoet, een succesvolle Britse zakenvrouw van middelbare leeftijd. Emily, mooi breekbaar neergezet door Rachael Blake, wil om persoonlijke redenen zo snel mogelijk een kind en is bereid om volop in Melody te investeren. Ook als ze merkt dat het meisje eigenlijk niet te vertrouwen is en misschien zelf de baby wil houden.

Genoeg drama voorhanden in dit kalm uitgesponnen duet. Als haar plan in het honderd dreigt te lopen, reist Melody van België naar Emily's villa aan de Engelse kust. Daar tasten de twee elkaar af in een voortdurend veranderende relatie: vriendinnen, uitbuiters, moeders, dochters, verzorgde en verzorger. Melody en Emily worden het daar in die villa allemaal en Bellefroid zoekt eerder beelden dan woorden om die posities aan te geven. Een close-up van een blote buik die voor het maken van een echo met gel wordt ingesmeerd, blijkt dan bij Emily te horen, en niet bij Melody.

Goed gevonden, zulke beelden, maar op een gegeven moment heb je het wel gehad met Bellefroids scenariotechnische en visuele spitsvondigheden. Delicaat, stemmig en soms ontroerend is het wel, maar meestal blijft Melody te bedacht en bedachtzaam om werkelijk te raken.

Melody. Regie: Bernard Bellefroid, met: Lucie Debay, Rachael Blake. 90 min., in 5 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden