Meeste tweets zijn niet interessant (en hoe dan wel te tweeten)

Er worden per dag meer dan 340 miljoen tweets verstuurd, door 140 miljoen actieve gebruikers. Ieder van hen weet: niet iedere tweet is er één voor op een tegeltje. Integendeel, het grootste deel van de tweets is niet interessant, bleek uit onderzoek van Harvard Business Review.

null Beeld null

Amper 36 procent van alle tweets blijkt het 'waard te zijn om gelezen te worden'. 39 procent van de tweets wordt als 'wel oké' bestempeld en een kwart van alle tweets is oninteressant. 'Dat is best weinig aangezien je op Twitter zelf kiest wie je wel of niet wil volgen', aldus de Harvard Business Review.

Voor het onderzoek werd 1.443 twitteraars gevraagd om 43.738 tweets uit hun eigen netwerk te rangschikken in acht categorieën - zoals willekeurige gedachten, zelfpromotie of informatiedeling - om te bepalen wat voor tweets het meest gewaardeerd worden.

Foursquare-checkins
De willekeurige gedachten werden het vaakst als interessant aangemerkt. Het minst interessant vonden de respondenten de tweets die werden aangeduid als 'aanwezigheidsmanagement': 'goedemorgen wereld' of 'twexit'. De categorie 'ik, nu', waaronder tweets vallen als 'ik kijk nu naar' of 'ik ben nu hier' (waaronder Foursquare-checkins) scoorde ook laag. Dat is opvallend, want Twitter was aanvankelijk hiervoor bedoeld: de twitteraars werd de vraag gesteld: 'Wat ben je aan het doen?' Met klaagtweets - ga niet eten bij restaurant Het Vorkje - maakt de twitteraar zich doorgaans ook niet geliefd.

De onderzoekers komen met een aantal aanbevelingen om interessanter te tweeten. Wees niet cryptisch of 'insiderig'. Gebruik niet te veel hashtags, en retweet niet uit een-op-een gesprekken. 'Je moet je bewust zijn van je doelgroep en van de verschillende mensen die je tweets lezen', zegt een van de onderzoekers.

De onderzoekers maken de kanttekening dat de respondenten wellicht niet geheel representatief zijn voor de gemiddelde twitteraar, omdat ze vooral geïnteresseerd zijn in techniek en algemeen nieuws.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden