Nieuw venster Lisa Bouyeure

Meestal mijden influencers ongezellige zaken als mensenrechten, maar bij Negin Mirsalehi liep het anders

Lisa Bouyeure werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

Negin Mirsalehi uit Almere zit in kleermakerszit op een enorm bed met ornamenten en gedrapeerde oudroze gordijnen, mes en vork in de aanslag. Voor haar neus een ontbijt voor een weeshuis, geserveerd op zilverwerk en porselein met gouden randjes. ‘Small girl, big breakfast’, schreef de influencer met 5,2 miljoen Instagramvolgers bij de foto. Het was tijdens de modeweek in Parijs vorige maand, toen Negin traditiegetrouw logeerde in hotel Plaza Athenée. Natuurlijk niet in een scharrig eenpersoonskamertje à 875 euro per nacht, maar in de Royal Suite, de grootste suite van Parijs met een oppervlakte van 450 vierkante meter, vier badkamers en een inloopkast, en dat voor slechts 22.000 euro.

Niet dat Negin dat betaald heeft, denk ik. Waarschijnlijker is dat ze er gratis verbleef in ruil voor reclame op Instagram — het hotel werd in zeven foto’s getagd. Grote kans zelfs dat ze er ook nog een zak geld voor heeft gekrégen, al zullen we daar nooit achter komen. Influencers eten nog liever hun klompsneakers op dan dat ze uitweiden over hun marktwaarde.

Wat de meesten ook mijden als de pest, zo werd de afgelopen weken pijnlijk duidelijk, zijn ongezellige ­zaken als mensenrechten. Niet dat influencers niet geëngageerd zijn, integendeel, maar social media ­engagement betekent net even iets anders. Het komt kort gezegd neer op de verhouding tussen je volgersaantal en de hoeveelheid likes en reacties. Hoe voordeliger die verhouding, hoe beter je in de markt ligt. En om dat social media engagement niet in gevaar te brengen, dient met een een grote boog om dat andere engagement heen te worden gelopen. Straks jaag je met een onmodieus statement over Israël of institutioneel ­racisme je andersdenkende volgers nog weg.

Maar dit keer ligt het ingewikkelder. De eigenaar van Plaza Athenée en acht andere luxehotels, tevens de sultan van Brunei, heeft het mogelijk gemaakt homoseksualiteit te bestraffen met de dood door steniging. Hassanal Bolkiah bekrachtigde vorige week zijn al jaren geleden aangekondigde shariawetten, waaronder ook stokslagen voor overspel en amputatie voor diefstal. Sta je dan in je designerjurk op een balkon met uitzicht op de Eiffeltoren, met perfect zeemeerminnenhaar en bloed aan je handen.

Influencer Negin Mirsalehi in de Royal Suite van het omstreden Parijse hotel Plaza Athenée.

George Clooney riep twee weken geleden op tot het boycotten van de hotels uit het Dorchester Collective, en kreeg bijval van sterren als Ellen DeGeneres en Elton John. Demonstranten verzamelden zich voor The Dorchester in Londen en donderdag wordt er een kiss-in ­gehouden bij de Bruneise ambassade in Parijs. De influencers die met Plaza Athenée samenwerkten, onder wie Negin maar ook de Duitse Leonie Hanne en de Braziliaanse Camila Coelho, zwegen ondertussen in alle talen.

Hun volgers pikten het alleen niet. Onder de Parijse luxefoto’s lieten ze weten teleurgesteld te zijn en werden kreten van het kaliber ‘shame on you’ en ‘unfollow’ afgewisseld met regenboogvlaggetjes. ‘Dit is waar ­Negin haar platform voor moet gebruiken’, vond ene Tara. ‘Morele standaarden zijn belangrijker dan een gratis hotelkamer’, aldus Katerina. En een volger uit Iran: ‘Stop met het verwijderen van reacties en vertel ons of je Plaza Athenée nog steeds steunt.’ Blijkbaar kan dat ene engagement soms toch wel een beetje van dat andere gebruiken.

Of de samenwerkingen met het hotel stilzwijgend zijn stopgezet, zal duidelijk worden tijdens de Parijse coutureweek eind juni. Maar hoewel er in Brunei nog niks is teruggedraaid, is het gros van Negins volgers alweer bezig met andere dingen. Waar ze haar heupketting heeft gekocht bijvoorbeeld, en die beige Dior-tas. Je gunt ze een rolmodel dat ook van een moreel kompas het allernieuwste hebbedingetje weet te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.