Meer spektakel dan modeshow

De beste ontwerpers van de de Amsterdamse Modeweek presenteren hun werk ook in Parijs. Liselore Frowijn was hier de publiekstrekker, Dennis Diem de sexy binnenkomer.

Een creatie van Liselore Frowijn. Beeld Team Peter Stigter

Ga er maar aanstaan: iets modieus maken van Vlisco stoffen. De stoffen die het Nederlandse textielbedrijf uit Helmond sinds 1846 voor de West-Afrikaanse markt maakt, zijn prachtig. Maar collecties met veel Vliscostoffen worden al snel een soort parade van traditionele kostuums. Niet als Liselore Frowijn ermee aan de slag gaat: de 25-jarige ontwerpster was door Vlisco gevraagd om een modecollectie te maken.

Ze koos voor sportieve elementen zoals bomberjacks en T-shirtachtige tops en combineerde die met luxe stofbewerkingen. En ze had niet alleen de drukke printjes, maar ook het witte katoen van Vlisco gebruikt. Het was een van de beste collecties van de Amsterdamse Modeweek. Dat Frowijn hier tot de top behoort, is niet zo gek: ze doet ook mee aan Paris Fashionweek. Daar geldt ze als beginner, hier was ze zaterdagavond een belangrijke publiekstrekker.

Van haar show had ze een spektakelstuk gemaakt. Op de catwalk stonden zes stellages met exotische bloemen en planten, de modellen droegen ingewikkelde bloemenconstructies in het haar. De bloemenpracht die door Royal FloraHolland was verzorgd, deed het goed bij de bezoekers die druk waren met hun Instagramaccount. Maar Frowijn heeft dat soort poespas niet nodig. Haar collectie is goed genoeg.

Musicalachtige show

De organisatie van de Amsterdamse Modeweek heeft er een handje van om mode als entertainment te benaderen: iedereen kan kaarten kopen voor de shows en tussendoor blijft veel tijd over om rond te hangen in de lounge area. Op de catwalk was afgelopen week vrij veel spektakel te zien dat meer met entertainment dan met mode te maken had.

Dat kan goed gaan, zoals bij Dennis Diem. Hij gaf zaterdagavond een musicalachtige show waarin zelfs twee ronkende motoren de catwalk op reden. De onmogelijk hoge hakken hadden niet gehoeven, maar de ontwerper presenteerde indrukwekkende prinsessenjurken en fraaie leren korsetten. Of dat mode is? Niet echt. Geeft niks, want Diem heeft de Jan Taminiau-route gekozen. Hij verdient zijn geld grotendeels met op maat gemaakte (trouw)jurken. Zijn kleding is wel een stuk sexier dan die van Taminiau; meer iets voor Beyoncé dan voor koningin Máxima.

Het kan ook fout gaan, zoals bij Jef Montes. Hij gaf een presentatie in het Machinegebouw. De ontwerper kwam zelf op, er waren geen modellen. Hij smeet een bus epoxy over een jurk, spoot water op een andere jurk en weer een andere jurk bewerkte hij met spuitverf. De sfeer? Onrustig en agressief. Montes neemt zijn werk bloedserieus. De performance bleek een voorproefje van de show die hij in januari 2017 in Parijs geeft. Prima, maar dan nog was het lekker geweest om een paar nieuwe kledingstukken te zien. Want scheikundige experimenten met stoffen maken nog geen modecollectie.

Een jas van Sunanda Chandry Koning. Beeld Team Peter Stigter

Springplank

Het is verstandig van programmadirecteur Iris Ruisch dat ze de nadruk weer op jong talent heeft gelegd. Want de Amsterdamse Modeweek heeft met recht de reputatie van springplank: zowel Jan Taminiau als Iris van Herpen zijn er begonnen. Het is te simpel om te stellen dat zij dankzij de Amsterdam Modeweek zijn geslaagd, maar het evenement heeft de afgelopen jaren wel veel Nederlandse ontwerpers gestimuleerd om voor zichzelf te beginnen.

Geen representatief overzicht

Dan liever de commerciële en draagbare mode van Truus en Riet Spijkers, die met hun label SiS een show gaven. Na de show werden de tweelingzussen door bezoekers belaagd met de vraag waar de kleren te koop zijn. De meisjesachtige mode - slanke silhouetten met zomerse prints - is gewild. Maar de ontwerpers hebben geen goede verkoopagent en dus is het merk slechts bij negen winkels in Nederland te koop. Ter vergelijking: in Japan hebben ze wel een goede agent, daar hangt SiS in zo'n dertig winkels.

Mooi in de categorie veelbelovend: de collectie van Sunanda Chandry Koning. Kleurrijke kleren, ruime silhouetten, prachtige decoraties. Veel handwerk, daarmee wil ze zich afzetten tegen fast fashion. Een deel van haar collectie was eerder in Parijs te zien, ook daar viel ze op als talent.

De conclusie na vijf dagen Modeweek? Het is geen representatief overzicht van het Nederlandse modelandschap, daarvoor ontbreken te veel namen. Maar dankzij Iris Ruisch, de nieuwe programmadirecteur, is het programma niet meer zo dodelijk commercieel als een jaar geleden. Zo wordt de Amsterdamse Modeweek langzaamaan weer een prima plek om jong talent te spotten.

Een leren korset van Dennis Diem. Beeld Team Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden