Meer ondernemers op tv? Dan graag zoals in Allemaal Familie

Eigenlijk best een vreemde oproep, meer ondernemers op tv. Maar als het eerlijke verhalen zijn, is het mooie televisie.

Allemaal Familie.

Er moeten meer ondernemers op tv. Vinden ondernemers. Marianne Zwagerman, opiniemaker en zzp'er, twittert geregeld over de achtergestelde positie van haar favoriete beroepsgroep. De zender RTL Z zou een zege zijn voor de pluriformiteit: eindelijk het geluid van ondernemend Nederland in talkshows.

Zelf vind ik zo'n oproep altijd wat vreemd: je zou ook gek opkijken als iemand pleit voor meer mensen in loondienst op tv. Bovendien zijn bekende mensen op tv meestal zelfstandigen. Maar goed, bedoeld wordt natuurlijk de gewone Nederlander met een eigen bedrijf.

Dat er wel degelijk redenen zijn om niet te veel ondernemers op tv te willen, kun je elke zondagochtend op RTL 7 zien in het Harry Mens-vehikel Business Class, dat in de zomermaanden vervangen wordt door Succesvol Nederland, om toerbeurten gepresenteerd door Henkjan Smits en Arend Jan Boekestijn.

Ondernemers gebruiken vaak platitudes, clichés en overbodig Engels jargon en spreiden uit commercieel oogpunt een hol optimisme tentoon. Uit mijn eigen ervaringen met ondernemers weet ik dat ze vaak niet gewend zijn om de controle over de eigen boodschap uit handen te geven. Vrije pers? Liever niet.

Daarom is televisie over ondernemers vaak gesponsorde infotainment: kritiekloze zendtijd kan gekocht worden. Succesvol Nederland - de naam zegt het al. Oud-politicus Boekestijn, op Twitter vaak snedig maar als tv-presentator poeslief, interviewde zondag de baas van een groot tafelzuurbedrijf. Die vertelde dat hij een wedstrijd had uitgeschreven om recepten met augurken in te sturen. 'Das leuk!', antwoordde de host.

Ook WNL heeft een zwak voor ondernemers. Niet gek, want de omroep is er voor de hardwerkende Nederlander en heeft een goedgehumeurde, rechtse signatuur - precies zoals de meeste ondernemers. Momenteel loopt het tweede seizoen van Allemaal Familie, een serie over familiebedrijven, 'de kurk waarop de economie drijft'.

De portretten over worstenmakers, autoverkopers en schapenvachtboeren, geserveerd met goeiige empathie zoals we kennen van Omroep MAX-programma's, worden alleraardigst bekeken. Vorige week donderdag trok de uitzending ruim 800 duizend kijkers. Mooi meegenomen: de ondernemers durven zich onverwacht kwetsbaar op te stellen en zijn vaak excentriek.

Gisteravond zagen we de familie Grifhorst, eigenaren van een winkel voor kindermode. Vader Henk diste de ene mooie anekdote na de andere op. Zo kwamen in zijn winkel vaak Chinese meisjes die in de buurt bij een restaurant werkten en zelden wat kochten. 'Just looking', zeiden ze. Hij ging op een avond in het restaurant van de meisjes zitten. 'Kan ik u helpen?', vroegen ze. Henk: 'Nee, just looking.'

Geen verkooppraatjes, maar een geestig, integer en eerlijk verhaal. Dat is inderdaad hoe er meer ondernemers op tv moeten komen, niet als talking heads in praatprogramma's. Zelfs het tafelzuurbedrijf komt er zo leuker uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden