SerierecensieThe Letter for the King

Meer Netflix dan Tonke Dragt: Letter for the King is vlotte serie vol zwaargepimpte fantasy-elementen★★★☆☆

Met leuke jonge acteurs, prachtige beelden en een dijk van een queeste is Letter for the King redelijk geslaagd. Maar het voelt toch ook een beetje alsof Netflix met een stoomwals over ons favoriete kinderboek heen is gereden.

De meeste jeugdige lezers dragen het begin van de klassieke jeugdroman De brief voor de koning hun leven lang met zich mee. De jonge Tiuri die met zijn vrienden een etmaal moet waken in een kapel, als ridderproef, en niet, maar dan ook absoluut níet, mag opendoen voor iemand, terwijl hij luistert naar het kloppen van zijn eigen hart. (Eerste zin: ‘Tiuri lag geknield op de stenen vloer van de kapel en staarde naar de bleke vlam van de kaars die voor hem stond.’) Nou ja, er wordt geklopt, en opengedaan, en dat is het magnifieke begin van een avontuur, waarin Tiuri de ridder in zichzelf ontdekt.

De roman uit het begin van de jaren zestig werd pas onlangs in het Engels vertaald – en ontdekt door een geheel nieuw, wereldwijd publiek. En dan is er nu de internationale Netflixserie The Letter for the King, met veel Nederlandse inbreng (Gijs Blom en Yorick van Wageningen in belangrijke – en sterke – rollen, de van oorsprong Nederlandse producent Paul Trijbits en niet in de laatste plaats de 89-jarige schrijfster zelf die adviseerde).

Een bezoek aan de set
De sets voor de serie zijn gigantisch, aan sommige scènes wordt meerdere dagen gewerkt. ‘In Nederland maak je in die tijd een kwart van een speelfilm.’

Kijken met Tonke Dragt
Samen met de schrijfster van de klassieke jeugdroman kijken we naar aflevering 1 van de serie. ‘Als ik jonger was geweest, had ik het jullie veel moeilijker gemaakt.’

De serie is redelijk geslaagd dankzij de leuke jonge acteurs, het feit dat het er heel goed uitziet, en bovendien: een dijk van een queeste! De opnames werden gemaakt in Tsjechië en in Nieuw-Zeeland, in decors die ons soms behoorlijk bekend voorkomen omdat Peter Jackson hier natuurlijk zijn Lord of the Rings heeft geschoten. Er is ook goed studie gemaakt van Game of Thrones, vooral in de manier waarop personages (er zijn er heel wat bij verzonnen, vooral stoere meisjes) worden gepresenteerd. Er lopen best een aantal figuren in The Letter for the King rond die herleidbaar zijn naar hun voorbeelden in GoT. En Tiuri zelf (Amir Wilson) heeft duidelijk Frodo en Jon Snow in zijn stamboom zitten, maar dan in een soort tienerversie.

Het werkt allemaal aardig; het verhaal wordt vlot verteld (en het is veel beter dan het afschuwelijke The Witcher, ook van Netflix), maar het voelt in zijn epische aanpak met zwaar gepimpte fantasy-elementen ook wel een beetje alsof Netflix met een stoomwals over het favoriete boek uit uw jeugd is gereden. De nacht in de kapel is ook niet meer de opening; we beginnen de serie met een scène waarin een enorm leger wordt opgevoerd en een galmende voice-over onheil spreekt; meer Netflix dan Dragt. Maar Tiuri heeft de brief voor de koning nog niet in handen, of het avontuur kan beginnen.

The Letter for the King

Avontuur (6 afleveringen)

★★★☆☆