Meer, groter, sneller, maar niet echt veiliger

Het trauma voor elke weekblad - plotseling groot nieuws als het blad net is gedrukt - overkwam vrijwel alle buitenlandse bladen vorige week....

Time, Newsweek, Focus en Der Spiegel pakken breed uit. The Economist volstaat met een korte maar krachtige necrologie van de Concorde, het verouderde technische hoogstandje uit 1969.

De hoofdprijs voor de knulligste omslag gaat deze week naar Der Spiegel, waar een airbrush-artiest de Titanic heeft gesitueerd in de wolken en heeft voorzien van een vliegtuigvleugel. Gelukkig maakt de redactie binnenin veel goed met een gedegen verhaal over de ontwikkelingen in de luchtvaart, van de superjumbo A3XX van Airbus tot de Cargolifter, een reusachtig luchtschip dat twee keer zoveel gas aan boord zal hebben als de ongelukkige zeppelin Hindenburg die in 1937 in vlammen opging.

Met de Concorde is ook het geloof in de onfeilbaarheid van de vliegtuigindustrie verdwenen, zo die nog bestond, poneert Der Spiegel. Voor de vorm mag de baas van Boeing, Philip Condit, nog roepen dat 'het nog veiliger maken van vliegtuigen de hoogste prioriteit heeft in de luchtvaartindustrie'.

Het sprookje dat de vliegtuigindustrie veiligheid voor alles laat gaan, is onzin. Veiligheid is een kostenpost, en kostenposten moeten altijd lager. Zeker nu de industrie er alles aan doet om zoveel mogelijk passagiers tegen zo laag mogelijke kosten de lucht te krijgen, aldus het blad.

Alle plannen voor nieuwe toestellen, nog groter en sneller: zijn het fantastische visioenen of is het slechts geprogrammeerde grootheidswaanzin zoals eertijds het lijnschip Titanic. Waar gaat het heen met deze ongebreidelde groei?

Nu al is het vliegveld van Frankfurt een chaos met 46 miljoen passagiers per jaar. En, hoewel statistisch gezien vliegen nog steeds een veilige manier van vervoer is, neemt volgens piloten het aantal 'bijna-ongelukken' - die nooit in de openbaarheid komen - schrikbarend toe.

Stress, overwerk en slechte humeuren regeren in de cockpit. En een (betrekkelijk) slechte betaling. Zo moeten aspirant-piloten van Lufthansa een deel van hun peperdure opleiding zelf bekostigen. 'We zijn willige en goedkope chauffeurs', aldus een Lufthansa-piloot. Het vliegend personeel wijkt uit naar prestigieuzere bedrijven.

Het gevolg is dat steeds meer buitenlanders uit niet-Engelssprekende landen achter de stuurkuppel kruipen. Vooral goedkope Oost-Europese piloten zijn populair. De Duitse club van verkeersvliegers is er dan ook als de kippen bij om te melden dat taalproblemen vliegrampen kunnen veroorzaken. Vooral Kazachen en Turkmenen zouden een geheel eigen opvatting van het Engels (toch de internationale luchtvaarttaal) hebben.

Het Duitse Focus weet te melden dat de Franse president Jacques Chirac ooggetuige was van de start van de Concorde. Hij kwam net terug van de top van de G8 in Okinawa. Zijn lijndiensttoestel moest op de Concorde wachten voordat het naar het luchthavengebouw mocht taxiën.

Verder in Focus een goed van pas komend verhaal over vliegangst en wat daartegen te doen. Niet vliegen (Dennis Bergkamp) of een 'psycho-strategie' toepassen: de dag voor de vlucht geen borrel of koffie, laat staan kalmeringsmiddelen. Ines von Witsleben van de Berlijnse Christoph Dornier stichting voor Angst- en Eetstoornissen: 'Zo maak je je afhankelijk en zal je snel geloven niet zonder drank of pillen te kunnen vliegen. En dat wordt met elke vlucht alleen maar erger.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden