InterviewHenriëtte Post

Meer aanvragen, maar minder geld: hoe gaat het Fonds Podiumkunsten kiezen?

Minder geld, meer aanvragen: het Fonds Podiumkunsten gaat hard moeten zijn. Directeur Henriëtte Post: ‘Maandag begint de vergadering, online.’

Henriëtte Post, directeur-bestuurder van het Fonds Podiumkunsten.Beeld Tim van Bentum

Het Fonds Podiumkunsten wacht een lastige taak. Maar liefst 293 organisaties hebben een aanvraag ingediend voor de meerjarige subsidies voor de periode 2021-2024. Het gaat om 202 producerende instellingen (denk aan muziekensembles en theatergezelschappen) en 91 festivals. Dat zijn negentig aanvragen meer dan voor de vorige periode (2017-2020).

Alleen is er een probleem: er is nóg minder geld te verdelen. 20 miljoen voor de producerende instellingen, 6,1 voor de festivals – 7 miljoen minder dan vorige keer. ‘We waren erop voorbereid dat we zouden worden overvraagd’, zegt directeur-bestuurder Henriëtte Post.

Hoe gaat het Fonds deze aanvragenhoop aanpakken?

‘We hebben de productiesubsidies verdeeld in categorieën. Een eerste, waarin de drempel voor nieuwkomers lager ligt: daaraan zijn minder eisen verbonden dan voorheen. Een tweede categorie is voor instellingen die zich al langer hebben bewezen. Bij de derde categorie is er grootschalig aanbod.

‘Uiteindelijk vergaderen we en leggen we de aanvragen op volgorde van goed naar slecht, en moeten we ergens een streep trekken, en die streep trek je als het geld op is. Niet alleen de hoeveelheid is een uitdaging, het is ook nieuw voor ons dat we niet bij elkaar kunnen komen door de coronamaatregelen. Maandag begint de vergadering, online.

‘Dat we minder geld te verdelen hebben, komt doordat er 7,2 miljoen is overgeheveld van het Fonds naar de BIS (Culturele basisinfrastructuur), waar nu ook plek is voor zeven ensembles en zes jeugdproducenten, die hun subsidie dan direct ontvangen van het Rijk. De Raad voor Cultuur brengt daarover op 4 juni advies uit aan de minister, wij volgen met ons besluit op 3 augustus.’

Daartussen zitten ensembles die ook bij u hebben aangevraagd.

‘Daarom is het allemaal wat overtekend; als ensembles die bij ons in aanmerking zouden komen in de BIS belanden, hebben wij budget over. Er zijn ook een paar ensembles die alleen bij het Rijk hebben aangevraagd: de Nederlandse Bachvereniging, Asko|Schönberg, het Nederlands Kamerkoor en Amsterdam Sinfonietta. Dat is riskant, ja. Als zij daar niet in aanmerking komen, kunnen wij geen helpende hand bieden.’

Wat vindt u ervan dat men zowel bij jullie als voor de BIS kan aanvragen?

‘Het is niet heel handig, maar het is niet anders. Op deze manier wordt het onderscheid tussen de BIS en het Fonds steeds moeilijker te bepalen. Wij bewegen als fonds steeds verder weg van de heel erg geïnstitutionaliseerde ensembles. We moeten zorgen dat doorstroom mogelijk blijft. Tegelijkertijd wil ik ervoor waken dat het idee ontstaat dat je een Eredivisie en een Eerste Divisie hebt. We ondersteunen organisaties met verschillende aanpak, maar de kwaliteit is even hoog.’

Al die aanvragers hebben mooie plannen gemaakt, maar door de coronacrisis weten veel van hen al dat ze de plannen drastisch moeten wijzigen.

‘Daarvan zijn we ons bewust. Wij gaan instellingen in zo’n situatie niet afrekenen op hoeveel optredens er zijn gespeeld.’

De eis dat de gezelschappen evenveel eigen inkomsten moeten hebben als dat ze subsidie krijgen, komt te vervallen?

‘Nou, dat is geen harde voorwaarde, en normaal gesproken tikte bijna elke instelling die wel aan. Maar de minister (van Cultuur, Ingrid van Engelshoven, red.) heeft ons verzocht om nadrukkelijk uit te dragen dat wij coulant zullen zijn.’

Zo ging het de vorige keer

Bij de vorige aanvraagronde, voor 2017-2020, vroegen 157 producerende instellingen om subsidie bij het Fonds Podiumkunsten, 102 werden gehonoreerd. Een van de opvallendste beslissingen bij de vorige periode, was dat het kamerkoor Cappella Amsterdam buiten de boot viel, wegens niet vernieuwend genoeg. Ook het Amsterdam Baroque Orchestra van Ton Koopman kreeg niets. Wel ging er 236.200 euro naar rockband De Staat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden