Medische brekebenen en voorbijwaaiende kunst

Een toonaangevend verschil tussen de brievenpagina’s van Vrij Nederland en HP/De Tijd. De eerste laat zichzelf uitgebreid feliciteren door blije lezers over de restyling van vorige week, HP/De Tijd plaatst een paar opzeggingen wegens het omslagverhaal van vorige week over Willem-Alexander (‘We zijn u zat’), om een pagina verder de...

Elsevier zoekt zoals elk jaar ‘de beste ziekenhuizen’. Het St. Antonius in Nieuwegein wint, gevolgd door het Sint Franciscus (Rotterdam) en het Leids Universitair Medisch Centrum.

De brekebenen zijn de IJsselmeerziekenhuizen in Lelystad, de Sionsberg in Dokkum en het Röpcke-Zweers ziekenhuis in Hardenberg.

In HP/De Tijd ook aandacht voor de geschiedenis van De Telegraaf, opgeschreven door promovenda Mariëtte Wolf. Natuurlijk aandacht voor de oorlogsjaren van de ‘foute’ krant: waar hele volksstammen menen dat de krant de hele oorlog ‘fout’ was, betreft dat enkel het laatste jaar, waarin directeur Holdert jr. ‘de titel transformeerde tot een zuiver nazistische roeptoeter’.

Ook pikant: de veelgeroemde popjournalist Jip Golsteijn blijkt interviews met Hollywoodsterren uit zijn duim te hebben gezogen.

Dat geschiedenis schrijven zo eenvoudig nog niet is, toont De Groene aan in een special over de val van de Muur, twintig jaar geleden. Het begin van wat?, vraagt het blad zich af. Analisten tasten nog in het duister over de nieuwe wereld: ‘Je kunt daar wel een label op plakken – ikzelf heb bijvoorbeeld wel ‘informatietijdperk’ gebruikt. Maar geen enkel beeld heeft de simpelheid en directheid van van Koude Oorlog’, zegt Harvard-politicoloog Joseph Nye.

Micha Wertheim schrijft zijn steeds leukere column in Vrij Nederland in de vorm van een brief: ‘Ha die redacteurtjes’: ‘Als kop dacht ik aan: SCHANDE!, omdat ik daarmee meteen de lezers duidelijk maak waar ik mijzelf positioneer in het debat over moreel verval in de samenleving.’

Die kop had prima gepast boven het interview in Elsevier met acteur/regisseur Frank Lammers. Hij beklaagt zich over de filmindustrie: ‘Er worden alleen nog films gemaakt waarvan je bijna zeker weet dat er mensen op afkomen (...) Wij hebben alleen een dronken Jan Smit op televisie. Dat begint me tegen te staan. Als je iets doet wat enig niveau heeft, kijkt niemand. De natie kiest voor rommel.’

Lammers heeft ‘een prachtige film’ gemaakt in Zuid-Afrika: Mafrika, met geld van Ontwikkelingssamenwerking. Niemand heeft hem gezien, want de film zit in de boedel van een failliete producent. ‘Minister Koenders geeft niet thuis, durft niet eens voor een film te gaan liggen. Hij laat het voorbij waaien en gaat liever in Cannes paraderen. Kunst in Nederland: alles waait voorbij.’

Schande.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden