Mediabaron die het tijdperk van de hoofdredacteur als beroemdheid inluidde

Als uitgever gaf de op zondag op 89-jarige leeftijd overleden Samuel Irving 'Si' Newhouse een aantal van de meest prestigieuze tijdschriften in de VS uit: Vogue, Vanity Fair en The New Yorker, om er maar een paar te noemen. Als kunstverzamelaar haalde hij een paar van de grootste naoorlogse kunstenaars in huis.

Samuel Irving Newhouse Jr. Beeld The LIFE Images Collection / Getty Images

Newhouse bleef ook als verzamelaar een handige zakenman. Hij kocht topwerken van Willem de Kooning, Mark Rothko, Roy Lichtenstein en Andy Warhol. Hij was ook eigenaar van No.5, 1948, een van de drippaintings van Jackson Pollock.

In Nederland is Newhouse vooral bekend als de eigenaar van Piet Mondriaans schilderij Victory Boogie Woogie, dat hij in 1997 voor 82 miljoen gulden (37 miljoen euro) aan de Nederlandse Staat verkocht. De toenmalige staatssecretaris voor Cultuur en Media Rick van der Ploeg motiveerde de omstreden aankoop door het werk van Mondriaan 'De Nachtwacht van de 20ste eeuw' te noemen.

Newhouse had het werk zelf in 1987 voor 11 miljoen dollar gekocht als cadeau voor zijn vrouw Victoria, die het in haar slaapkamer had hangen.

Si Newhouse was samen met zijn broer Donald erfgenaam van het media-imperium Advance Publications, dat door zijn vader in 1922 was opgericht. Tijdschriftuitgever Condé Nast was een van de poten van het bedrijf en kwam in handen van Si.

Hij was een verlegen man die weinig in het openbaar verscheen, maar toch luidde hij het tijdperk in van de hoofdredacteur als beroemdheid. Hij was verantwoordelijk voor de aanstelling van Tina Brown bij Vanity Fair, Diana Vreeland en Anna Wintour bij Vogue en David Remnick bij The New Yorker.

Het hielp dat deze hoofdredacteuren ongekende budgetten kregen om mee te werken. Newhouse las elk van zijn bladen van cover tot cover, maar bemoeide zich nooit met de inhoud. Hij was de man van de strategie en de benoemingen.

Een van zijn successen, het blad Vanity Fair, was al in 1936 opgeheven, maar Newhouse bracht het in 1981 weer tot leven met Tina Brown aan het hoofd. In korte tijd lag de oplage boven de miljoen exemplaren, met een mix van Hollywoodglamour (de klassieke cover met een zwangere Demi Moore) en bekroonde reportagejournalistiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden