Mechanische dialogen en acteurs als zoutpilaren

Nina Spijkers' regie van Phaedra's Love ontbeert de vaste hand van haar vorige voorstelling. Vorig jaar viel ze nog op met een spannende versie van Kwartet.

null Beeld Sanne Peper
Beeld Sanne Peper

Vorig jaar studeerde regisseur Nina Spijkers af met een ongekend spannende versie van Heiner Müllers seksueel geladen Kwartet. Ze werd, terecht, opgepikt door Toneelschuur Producties. Daar maakt ze nu Phaedra's Love (1996), een destijds controversieel stuk van de Britse Sarah Kane. Deze hervertelling van de Griekse Phaedra-mythe vergt een vaste regisseurshand. En juist daaraan ontbreekt het hier.

Het verhaal: koningin Phaedra is verliefd op haar stiefzoon Hippolytus. Hij wijst haar af. In haar woede beschuldigt ze hem van verkrachting, waarna ze zich verhangt. Het volk beslist: Hippolytus moet lijden.

Kane legt de nadruk op Hippolytus en zijn chronische depressiviteit. Spijkers zet met haar openingsscène meteen de juiste toon. Minutenlang zien we acteur Sander Plukaard als Hippolytus met een afstandsbediening voor een ingebeelde tv zitten. Hij trekt zichzelf tevergeefs af en speelt daarna met een radiografisch bestuurbaar autootje. Sterk begin, ook dankzij Plukaard.

Maar gek genoeg lijkt Hippolytus' futloosheid overgeslagen op de overige personages. Dialogen worden mechanisch uitgesproken door acteurs als zoutpilaren. Bovendien verliest Spijkers zich in een overdaad een leukige regie-ideetjes, zoals gekke dansjes. Ook de spectaculaire eindscène heeft hieronder te lijden. Spijkers kan echt beter.

Phaedra's Love

Van Sarah Kane door Toneelschuur Producties, regie Nina Spijkers. Toneelschuur, Haarlem, 23/5. Tournee t/m 15/10.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden