McGregor worstelt met dure kinderkleding

In de pas verworven kinderhoek moet het sjieke McGregor zijn stijl en prijzen noodgedwongen aanpassen. In de volwassen mode leunt het bedrijf wel op zijn 'snob-appeal' en bijpassende prijzen....

Schothorst wil de acquisitie van het elitaire kindermerk Lapagayo in juli vorig jaar geen teleurstelling noemen. Maar pas volgend jaar verwacht hij een bijdrage aan de winst van de jongste telg. Voorlopig kost Lapagayo McGregor alleen maar geld wegens een oude claim die bij aankoop nog in de kast lag. 'Een leverancier heeft gerommeld met de douane', beperkte Schothorst zijn uitleg. Hij voorziet pas succes voor de 'kleintjes' wanneer de keus bij Lapagayo kleiner is en het aantal verkooppunten gekrompen.

Het elitaire modehuis heeft verder weinig te klagen, bleek woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. De nettowinst steeg met 53 procent naar circa 5,7 miljoen gulden. De omzet steeg met bijna de helft naar ruim 101 miljoen gulden. Het geheim? 'Snob-ap peal. Wij willen ons distantiëren van middenmoters als H & M en de Gapp-store. Het gaat ons om de exclusiviteit.'

Een jaar geleden leverde de beursgang circa 18 miljoen gulden op. Toen telde McGregor nog 26 winkels, inmiddels zijn dat er 38. En eind 2004 verwacht Schot horst een keten van tachtig tot honderd winkels. In mei volgend jaar gaat ook een geurlijn de lucht in, ontwikkeld met Koninklijke Sanders, de geestelijk vader van het mannenparfum Van Gils. Daarnaast stort het modehuis zich op een eigen collectie bodywear, oftewel ondergoed. McGregor verwacht dat de nettowinst dit jaar met 20 tot 30 procent groeit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.