Album
Maya Fridman speelt niet alleen de muziek van Jan-Peter de Graaff, ze wórdt zijn muziek ★★★★☆
Altijd fijn als een musicus en een componist ontdekken dat ze verwante zielen zijn. Het overkwam cellist Maya Fridman in 2017, toen ze bij de première zat van Rimpelingen, een concert voor cello en orkest van Jan-Peter de Graaff. Kon hij voor haar ook zoiets schrijven? Al componerend en repeterend merkte De Graaff ook iets bijzonders: Fridman speelde niet alleen zijn muziek, ze wérd zijn muziek. En nu zet Fridman Concerto No. 4 ‘Rimpelingen’ en Concerto No. 5 ‘The Forest in April’ bij elkaar op één album.
De Graaffs grootste kracht schuilt in een paradox: stilstand die zindert van spanning. Hoor hoe magistraal zijn aprilbos ontwaakt, met buigingen naar Mahler (‘wie ein Naturlaut’) en Messiaen (kwetterende vogels). Als Maya Fridman nog gaat zingen ook, doet ze haar reputatie van cellopriesteres eer aan. Duim omhoog ook voor het Noord Nederlands Orkest, dat dit eigentijdse repertoire niet schuwt.
Maya Fridman & Noord Nederlands Orkest
The Forest in April
Klassiek
★★★★☆
Trptk
Welke nieuwe muziek is er uitgebracht en wat vinden de experts van de Volkskrant daarvan? Bekijk onze muziekpagina met het album van deze week, alle recensies en de tracks van de week.