recensieHet best bewaarde geluid ter wereld

Max Tak laat zien dat jeugdtheater ook gewoon grappig en gek mag zijn ★★★☆☆

Toch is het ook jammer dat het stuk geen heldere thematiek heeft.

Het best bewaarde geluid ter wereld van Max Tak.Beeld Bart Grietens

Gesubsidieerd jeugdtheater heeft in Nederland de gewoonte om grotemensenthema’s te behandelen in veelal aanstekelijke voorstellingen. Door onderwerpen als rouw, eenzaamheid of oorlog niet te schuwen, wordt het in het buitenland als vooruitstrevend gezien. Toch hoeft het ook weer niet altijd over Serieuze Zaken te gaan.

Dat laat jeugdmuziektheatergezelschap Max Tak zien met Het best bewaarde geluid ter wereld (5+). Hierin zien we twee wetenschappers (Xantippe en haar broer IJsbrand) die in een mooi vormgegeven geluidslaboratorium alle geluiden ter wereld verzamelen met een luidruchtige machine. Hoor maar eens wat ze allemaal hebben: het ruisen van een eikenblad bij windkracht tien, een carrousel op de kermis, de op één na langste scheet ter wereld.

Er ontstaat wat drama als er een bange bewaker verschijnt, die een verwijdering tussen broer en zus teweegbrengt. Maar na een paar mooie liedjes en een lange, spectaculaire achtervolging, waarbij zowat het hele laboratorium ontploft, komt alles weer goed.

Het best bewaarde geluid ter wereld gaat over twee wetenschappers die alle geluiden ter wereld verzamelen.Beeld Bart Grietens

De voorstelling is geregisseerd door Marije Gubbels, de nieuwe artistiek leider van Max Tak. Vorig jaar maakte Gubbels bij Theater Sonnevanck het geweldige Zwijnenstal, een jeugdbewerking (voor 8+) van George Orwells Animal Farm. Toen ging het, ondanks veel humor en muzikale vrolijkheid, wel over Serieuze Zaken zoals machtsmisbruik.

Misschien is dat het verschil tussen theater voor 5+ en 8 +. Toch is het jammer dat een heldere thematiek nu niet komt bovendrijven. Het gaat over van alles: angsten overwinnen (de bange bewaker), over je losmaken uit een beklemmende relatie (broer en zus) en misschien ook wel over accepteren dat niet alles in de wereld te rubriceren en begrijpen valt. Uiteindelijk zijn het toch een goed getimede scheet, een knotsgekke achtervolging en allerlei rare geluiden die de meeste indruk maken op het jonge publiek.

Het best bewaarde geluid ter wereld

★★★☆☆

Theater

Van Max Tak, tekst: Sanne Schuhmacher, regie Marije Gubbels, geluid Wim Conradi, muziek Remco Sietsema. Met Luca Bryssinck, Roos van Erkel, Remco Sietsema

22/2, De Krakeling, Amsterdam. Tournee t/m 17/5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden