Mary Poppins is een vervelende zeurpiet

Licht verteerbaar amusement is het meest succesvol in tijden van maatschappelijke verwarring.

Mens, waar bemoei je je mee? Laat die parkwachter toch. Hij heeft plezier in zijn werk. ‘Niet wijzen.’ ‘Leer eens verder te kijken dan je neus lang is.’ Na een paar uur waarin de bezoeker is doodgegooid met citaten uit het familiehoofdstuk van het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie en gratuite moraalkreten van de kalender van de Bond zonder Naam uit de jaren zestig, rest maar één conclusie: Mary Poppins is gewoon een heel vervelende zeurpiet. Ze kan dan wel toveren, en ze vliegt leuk door het luchtruim van Londen, maar zo’n kinderjuffrouw zou toch geen zinnig kind in deze tijd in zijn buurt willen hebben.

Tupperwareparty


Licht verteerbaar amusement is het meest succesvol in tijden van maatschappelijke verwarring. Dan wordt de heimwee groot naar de tijd toen we nog gezellig een praatje met elkaar maakten in de tram, de huisvrouwen blij waren met een Tupperwareparty, en kinderen werden opgevoed met degelijke fatsoensnormen.

Daarom waren de kijkcijfers zo hoog voor de auditie-televisieserie Op zoek naar Mary Poppins en is er een run op de kaartjes voor de musical, waarvoor men de hoofdrolspeelster heeft gezocht en gevonden in Noortje Herlaar. We kennen haar inmiddels als het vertrouwde familielid Noortje.

De theatermusical Mary Poppins is gebaseerd op de verhalen van Pamela Travers uit 1933 (de crisistijd) en de Walt-Disneyfilm met Julie Andrews uit 1964 (Cubacrisis en moord op Kennedy net achter de rug). De kinderen die Mary Poppins onder haar hoede heeft, zijn wijsneuzig en brutaal, maar ach, we zien meteen dat het eigenlijk echte schatten zijn, die hunkeren naar de liefde van hun vader.

Pa is vooral bezig met bankzaken, maar na de wijze lessen van Poppins blijkt ook hij een vader te zijn die het liefst vliegt met zijn zoon. Moeder wil actrice worden (in de film vecht zij voor vrouwenkiesrecht), maar die ambitie geeft ze aan het eind toch maar op voor het knusse gezinnetje.

Verbluffende techniek


Er valt veel goeds over de voorstelling te zeggen: de muziek – zowel de bekende liedjes als Supercalifragilistic en Chim Chimmenie als de nieuwe nummers – is soepel in de klassieke Amerikaanse musicalstijl. De twee kinderen spelen scherp, het huishoudelijk personeel zorgt voor een paar aardige Theater van de Lach-momenten, het Anton Pieck-decor is lieflijk, de techniek is verbluffend, William Spaaij als man van dertien beroepen, is ondanks zijn geforceerde Amsterdamse accent ontwapenend. En niet te vergeten: Noortje Herlaar heeft een keel van goud. Technisch zeer begaafd en volledig verstaanbaar. Als actrice heeft zij echter maar één toon, van de robotachtige moraalridder. Het superbrave, het gladde, het stoffige van Mary Poppins is gewoon slecht voor de maag.

De beste momenten van de voorstelling zijn na de pauze. Dan verschijnt de bikkelharde nieuwe nanny Miss Andrew, die zweert bij zwavel als goed opvoedkundig instrument. Zij lijkt zo weggelopen uit een Roald Dahl-verhaal. Marjolijn Touw heeft maar een paar minuten nodig om een werkelijk persoon neer te zetten. Gelukkig wat gif in die mierzoete vertoning. Ook krijgen we met de komst van een leger schoorsteenvegers eindelijk wat dans te zien buiten de obligate patronen. Voor een familiemusical is de choreografie verder aan de slome kant.

Theaterliefhebbers die (heel vaak ten onrechte) musical afdoen als oninteressant, oppervlakkig en bombastisch, leeg vermaak, hebben met de vernieuwde Mary Poppins weer een nieuw wapen in handen. Voor een echte musicalliefhebber is het vervelend dat de vooroordelen weer worden bevestigd. Mary Poppins is een gigantische sprong achterwaarts.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden