Nieuws Museum de Pont

Martijn van Nieuwenhuyzen wordt de nieuwe directeur van Museum De Pont

Martijn van Nieuwenhuyzen (61) wordt de nieuwe directeur van Museum De Pont in Tilburg. Hij volgt Hendrik Driessen op, die het museum dertig jaar leidde. De Pont geldt als een van de beste, mooiste en meest geslaagde  kunstinstituten van Nederland en maakte furore met tentoonstellingen van Anish Kapoor, Richard Long, Rineke Dijkstra en Ai Weiwei.

Martijn van Nieuwenhuyzen Beeld Robin de Puy

Toen hem werd gevraagd te solliciteren, heeft hij geen moment geaarzeld, zegt Van Nieuwenhuyzen in een telefonische reactie. ‘Het verzoek kwam op precies het goede moment. Ik heb sinds 1995 als conservator bij het Stedelijk Museum in Amsterdam gewerkt. Ik had het gevoel dat ik er alles had uitgehaald.’

In een sollicitatiegesprek begin je natuurlijk eerst met benoemen wat je goed vindt aan een organisatie. 

‘De Pont is een plek waar de kunstenaars centraal staan. En niet zomaar kunstenaars: Sigmar Polke is een van mijn absolute favorieten. Ik ben groot fan van Thomas Schütte. Marc Mulders, Rineke Dijkstra, Guido Geelen, met wie ik jaren geleden, nog in de oude nieuwbouw van het Stedelijk, een tentoonstelling maakte. En De Pont is een kleine, wendbare organisatie. Dat past bij me; ik heb onder de vleugels van het Stedelijk zeven jaar leiding gegeven aan Bureau Amsterdam. Daar ben ik begonnen met het ontwikkelen van mijn eigen tentoonstellingspraktijk: altijd nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen en werken in overleg met de kunstenaars. Die volg ik vaak vanaf het begin van hun carrière.’

En dan volgt onvermijdelijk in het sollicitatiegesprek ook: wat er beter kan, of moet.

Lacht: ‘Voor ik concrete plannen ontvouw, ga ik eerst rustig met de staf en met de kunstenaars praten. Horen wat de ideeën zijn, de sfeer proeven. Ik kan wel zeggen dat ik waarschijnlijk iets meer zal gaan werken met kunstenaars uit andere regio's, zoals Latijns-Amerika. Daarin heb ik me de afgelopen jaren verdiept. En ik wil ook andere kunstvormen laten zien. De collectie van De Pont bestaat voornamelijk uit beeldhouwkunst, schilderkunst, fotografie. Performancekunst was er in veel mindere mate te zien.’

Van welke tentoonstellingen in De Pont dacht u: had ik die maar gemaakt?

Future van de Belgische kunstenaar David Claerbout vond ik een mooie, complete tentoonstelling vanwege de combinatie van video’s en de tekeningen van de scenario’s die hij voor die video’s maakte. En de overzichtstentoonstelling van de Amerikaanse fotograaf Philip-Lorca diCorcia, omdat hij de randen van de samenleving zo goed in beeld brengt.’

U bent 61. Met de huidige pensioenleeftijd heeft u zes jaar de tijd om iets neer te zetten in Tilburg.

‘Misschien lap ik die leeftijd wel aan mijn laars. Zeven, acht jaar, heb ik gemerkt toen ik bij Bureau Amsterdam zat, is de ideale spanningsboog: je kunt een programma neerzetten en verder ontwikkelen.’

Heeft uw vertrek bij het Stedelijk Museum iets te maken met het feit dat er binnenkort voor de derde keer in negen jaar een nieuwe directeur wordt benoemd?

‘De timing is volstrekt toevallig. Ik heb namens het personeel in de sollicitatiecommissie gezeten, ik keek er juist naar uit om met de beoogde kandidaat samen te werken.’

Als ik zeg: het wordt Stijn Huijts, van het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

‘Dan zeg ik: ik heb voor geheimhouding getekend.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden