Martijn Kardol wint Leids Cabaret Festival

De achtendertigste editie van het Leids Cabaret Festival is gewonnen door Martijn Kardol. Nadat hij eind vorig jaar al het Groninger Studenten Cabaret Festival op zijn naam had gebracht, kreeg hij in Leiden voor zijn programma Jongensboek zowel de Jury- als Publieksprijs.

Een stembiljet voor het publiek bij het Leids Cabaretfestival (archieffoto uit 2012). Foto anp

Hij stak met kop en schouders uit boven de twee andere finalisten: de hyperactieve (en tamelijk vermoeiende) Portugees-Nederlandse Marco Lopes, die in het programma Saudade diverse vormen van verlangen onderzocht en het ongerichte, studentikoze duo Joosen & De Jager, dat in Quarter Life Crisis onbevredigend bleef hangen tussen carnavalesk lol trappen en maatschappelijke statements maken.

De avond werd heel aantrekkelijk gepresenteerd door Micha Wertheim, die het festival 12 jaar geleden won. Hij relativeerde de prijs door een lijst met winnaars te noemen waar niemand nog iets van heeft gehoord en een rijtje verliezers, zoals Pieter Derks, Wim Helsen en Paulien Cornelisse, die het inmiddels voor de wind gaan. Ook liet hij het publiek vooraf al even de juryleden uitjoelen, omdat ze het natuurlijk altijd ('met uitzondering van 12 jaar geleden') bij het verkeerde eind hebben. Dit keer was er geen enkele twijfel: de winnaar is een groot talent.

Geen groentje

Kardol (Barneveld, 1990) is geen groentje meer. In Londen volgde hij als tiener spel- en zanglessen, vervolgens studeerde hij een jaar aan de Koningstheaterakademie in Den Bosch en rondde in Amsterdam de studies Sociologie en Zweeds af. Nadat hij een plek had gekregen bij de BNN University, de eigen mediaopleiding van BNN, bleef hij bij die omroep hangen. Elke zondag maakt hij een column voor het Radio 1 programma Druktemakers.

Al die ervaring betaalde zich uit in zijn uitstekende half uur in de Leidse Schouwburg. Volkomen ontspannen, met een timing waar menig gearriveerde cabaretier jaloers op kan zijn, vertelde hij met een stevige lading zelfspot over een lastige periode in zijn leven: in de liefde vist hij steeds achter het net, zijn vrienden gaan zonder hem op vakantie en zijn poging om de rol van discodanser Tony in de musical Saturday Night Fever bij Van den Ende te bemachtigen loopt op een teleurstelling uit. Kardol is niet alleen een uitstekende verteller met een grote theatrale trukendoos (zijn simpele lichtgrap aan het slot is briljant), maar hij toonde zich ook een indrukwekkende chansonnier.

De jury, onder leiding van Erik Pals (zakelijk directeur Scapino Ballet en voormalig directeur van Theater Diligentia) noemde Kardol nu al een klassieke, all round cabaretier die heel mooi rust en hilariteit kan combineren. En ook iemand die handige tips geeft, bijvoorbeeld hoe je irritante colporteurs op straat van je af kunt schudden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.