Martha Wainwright door diep dal na dood moeder

Na de dood van haar moeder, folkzangeres Kate McGarrigle, had singer-songwriter Martha Wainwright het niet gemakkelijk. Net als haar broer Rufus verwerkte ze haar verdriet in muziek. 'Over het algemeen ben ik een verwarde en boze artiest', zegt ze.

Rond de laatste decenniumwisseling veranderde het leven van Martha Wainwright voorgoed: in november 2009 werd haar zoon Arcangelo geboren en in januari 2010 overleed haar moeder op 63-jarige leeftijd aan kanker. Een maand eerder stonden ze nog samen op het podium. McGarrigle bracht Proserpina, het laatste nummer dat ze schreef, ten gehore, bijgestaan door een koor bestaande uit onder andere haar zus Anna McGarrigle en haar kinderen Rufus en Martha.

'Er staan beelden van op YouTube', vertelt Martha. 'Je kunt duidelijk zien dat mijn moeder balanceert op de drempel van de dood en op het punt staat om de godin te worden die ze altijd heeft moeten zijn. Het was heel intens.' Proserpina is terug te vinden op het deze maand uitgekomen derde album van Wainwright, Come Home To Mama. 'Proserpina is volgens mij een van de belangrijkste nummers in mijn moeders carrière. Het is de enige cover en het meest betekenisvolle en sterke liedje op het album.'

Proserpina gaat over de godin van het dodenrijk Persephone, dochter van oppergod Zeus en godin van de landbouw Demeter. 'In de mythe vraagt de moeder haar dochter om naar haar terug te keren. Dat doet ze eens per jaar, en dan wordt het lente. Het is een wedergeboorte. Mijn moeder schreef dit nummer wetende wat haar te wachten stond. Ik denk dat ze het ook voor mij en mijn broer geschreven heeft, omdat het zoveel voor ons betekent als we het haar horen zingen.'

Wainwright vertelt dat het na de dood van McGarrigle lang duurde voor ze het aan kon om een nummer over haar moeder te schrijven. 'Steeds als ik er aan begon, eindigde ik als een hoopje ellende op de vloer.
Pas na een paar maanden vond ik de kracht om All Your Clothes te schrijven, een liedje over het gemis van mijn moeder waarin ik probeer te praten met iemand die er niet meer is. Ik zeg: 'Can we pretend we're talking? / I'll answer for you, if you don't mind.''

Dat Come Home To Mama zowel een nummer over haar moeder als over haar zoon bevat, is eigenlijk niks voor Wainwright, erkent ze. 'Het laatste liedje dat ik voor Come Home To Mama schreef, Everything Wrong, gaat over het moeder zijn. Ik wilde helemaal niet over het moederschap schrijven, want zo'n songwriter ben ik op dit moment niet. Over het algemeen ben ik een verwarde en boze artiest die het goede probeert te vinden in de duisternis. Een 'kinderalbum' was dus geen optie voor me. Een plaat over de dood van mijn moeder en de eenzaamheid die ik soms in mijn leven voel, past veel beter bij me.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden