Marktaandeel verhogen, hoe doe je dat?

Net 5 wijdt vandaag de hele avond aan babes, u weet wel, het slag vrouwen dat door de liefhebber tot voor kort werd aangeduid met 'kanjer' of 'lekker ding', en ook wel met het wat plastischer 'lekker wijf'....

Maar goed, nu is het september en het station trekt gemiddeld maar 2,9 procent van de kijkers ouder dan 13 jaar, zegt programmaleider Remko van Westerloo. Dat is te weinig. Je kunt dan zeggen: lak aan, leve de tv die uitblinkt, maar straks lopen de adverteerders weg en kun je de tent helemaal sluiten.

Dus zegt Van Westerloo: 'We willen de zender commercieel gezien iets interessanter maken.' Die 2,9 procent moet omhoog naar 3 of 4 procent. Vooral op woensdag, traditioneel een moeilijke dag vanwege het enorme voetbalaanbod, wil Net 5 'een duidelijk alternatief' bieden. 'Kijkend naar de manier waarop de BBC dat doet, kwamen we op het idee voor een thema-avond', zegt Van Westerloo.

Ja, hoe gaat dat, ergens deze zomer zat hij met SBS 6-presentator Ernst Paul Hasselbach aan tafel, biertje erbij, en toen kwamen de thema's vanzelf. Iets met soulmuziek. Dertig jaar Monthy Python, ook leuk. Dat worden de thema's in oktober en november. 'Maar we beginnen met een babe-night', zegt Van Westerloo, 'omdat we meteen sterk willen inzetten. Iedereen kijkt graag naar mooie vrouwen. We hadden nog een goede Amerikaanse documentaire over strippers. Nou, daar bouw je wat omheen. Ernst Paul wist dat er een documentaire bestond over de Playboy-bunnies. En je loopt eens naar de afdeling filmzaken, waar je erachter komt dat je Barb Wire nog hebt liggen.'

Zodat de jonge intellectuele vrouw vanavond wordt getrakteerd op de avonturen van 'de vurige' nachtclubeigenares Barb Wire, gespeeld door Pamela Anderson. Dat is, zegt Van Westerloo, geen grote film. En dan drukt ie zich nog zacht uit. 'Gespeend van de context van de avond is Barb Wire meer een seksfilm. Normaal gesproken zouden we die niet snel op 5 uitzenden. Maar we zetten hem nu in met een stevige knipoog, als onderdeel van het hele babe-gebeuren.'

Op die manier hebben straks zelfs de dikke tieten van Anderson nog iets artistiekerigs. Al moet worden gevreesd dat het gros van de kijkers aan de diepere gedachte achter de filmkeuze absoluut geen boodschap heeft. Dat zal Van Westerloo, gezien zijn opdracht het marktaandeel substantieel te verhogen, een grote zorg zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden