Marjolein Meijers bewijst in ‘Solex’ dat ze het ook alleen kan

theater De scheiding tussen An en Harrie was onvermijdelijk. Het volkse Rotterdamse stel dat als De Berini’s jarenlang feestelijk op het podium kibbelde, groeide uit elkaar....

Patrick van den Hanenberg

Uit de inboedel van haar overleden moeder heeft Marjolein Meijers een imposante leren Chesterfield-stoel overgehouden, die nu het podium domineert. Daar zat haar moeder, als een trieste koningin met de fles in de hand. Haar half-joodse man, die uit Dresden naar Rotterdam is gevlucht, heeft wel vijf kinderen bij haar verwekt, maar tot liefde bleek deze verknipte man niet in staat. De verhouding tussen dochter Marjolein en haar gefrustreerde, drinkende moeder was ook op z’n zachtst gezegd stroef. Reden voor de dochter om bewust geen kinderen te nemen.

Dit tamelijk zware verhaal wordt vermengd met het relaas van een Chinese vrouw die illegaal in Nederland verblijft en haar kind kwijt is. Het wordt aanvankelijk met een ‘An-achtige’ lichtheid verteld, versterkt door de ‘Ierse’ inbreng van de twee muzikanten, met accordeon en een batterij snaarinstrumenten. De toon wordt echter steeds grimmiger en indringender. Solex is het bewijs dat de scheiding van An en Harrie een goede beslissing is geweest.Patrick van den Hanenberg

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden