Mariss Jansons gaat jong talent leren dirigeren

AMSTERDAM - Chef-dirigent Mariss Jansons van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) geeft volgend jaar mei eenmalig een openbare masterclass dirigeren. Vier jonge dirigenten worden geselecteerd om met Jansons te werken aan de verbetering van hun repetitietechniek, liet het orkest vandaag weten bij de presentatie van het programma voor het nieuwe seizoen.

Dirigent Mariss Jansons van het Koninklijk Concertgebouworkest. © anp

Het orkest verwacht honderden aanmeldingen voor de dirigeerles van de uit Letland afkomstige Jansons, die sinds 2004 chef-dirigent is van het KCO. Het publiek kan de les bijwonen en krijgt daarbij hulp van camera's en projectieschermen. Het is volgens het orkest de eerste keer in Nederland dat zoiets gebeurt.

Het KCO meent dat aanstormend dirigeertalent nog veel kan leren over repetitietechniek. 'In drie uur tijd moeten musici precies doen wat de baas wil', aldus adjunct-directeur Joel Ethan Fried. 'Dat vereist een bijzondere vorm van leidinggeven.' Kort na de masterclass geeft Jansons ook een lezing over de kunst van het dirigeren.

Tournees

Het orkest speelt in het seizoen 2011-2012 in totaal 115 concerten en operavoorstellingen. Daarvan hebben er 29 concerten plaats in het buitenland, 76 in het Concertgebouw in Amsterdam en tien op andere plekken in Nederland. Jansons leidt zestien concerten, alle in Amsterdam. De chef-dirigent zal niet meegaan met tournees van de musici in het buitenland.

Op het programma voor komend jaar staan onder meer negen werken van Mozart en zes werken van Beethoven. Het muziekgezelschap speelt geen werken van Mahler. Het orkest besteedt het huidige seizoen al veel aandacht aan de Oostenrijkse componist vanwege diens honderdste sterfdag dit jaar. Het KCO zal voortaan elke herfst ook een groot requiem uitvoeren. Met de dodenmis van Mozart wordt het spits afgebeten. De jaren daarna volgen de requiems van Verdi en Brahms.

Unilever

Het KCO kondigde aan dat Unilever voor vijf jaar als hoofdsponsor is aangetrokken. Het is naast ING de tweede hoofdsponsor van het orkest. Hoeveel geld de multinational in het KCO steekt, is niet bekendgemaakt.

Het aantrekken van de nieuwe sponsor staat volgens algemeen directeur Jan Raes los van de overheidsbezuinigingen op kunst en cultuur. Hij zei nog niet te weten wat de consequenties voor het KCO zullen zijn. De bezuinigingen zullen op zijn vroegst doorwerken in het seizoen 2013-1014.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden