RecensieDi Lasso’s Tranen van Petrus

Marijn Rademaker weet te ontroeren in dansvoorstelling Di Lasso’s Tranen van Petrus ★★★☆☆

Vier lcd-schermen met harde zwart-witbeelden vormen echter een enorme stijlbreuk met de verder fraaie enscenering.

Sopraan Mónica Monteiro en danser Marijn Rademaker in ‘Di Lasso’s Tranen van Petrus’, door het Nederlands Kamerkoor en Dance Company Nanine Linning.Beeld Hans Gerritsen

Stijlvol maar vol spijt trekt danser Marijn Rademaker als Petrus het boetekleed aan. In zwarte blouse en grijszwarte plooirok strekt hij zijn gespierde armen met gespreide vingers over zijn rug. Zijn ledematen verkrampen door het verdriet over zijn zonde – drie maal verloochende Petrus zijn meester Jezus. Aandachtig en deemoedig loopt Rademaker halverwege de voorstelling Di Lasso’s Tranen van Petrus zijn kruisgang langs zeven glazen zuilen met daarin zeven zangers van het Nederlands Kamerkoor – allen maken dan een gebaar van vergeving. 

Omdat alt Dorien Lievers ziek was, liet choreograaf Nanine Linning haar stem vloeiend inzingen door Åsa Olsson. Het getal zeven moest namelijk geheiligd blijven; het staat centraal in dit beroemde polyfone renaissancemuziekstuk van componist Orlando di Lasso, zijn laatste compositie voor zijn dood.

Lagrime di San Pietro bevat drie keer zeven madrigalen, geschreven in zeven toonladders. Zeven kleuren tellen de moderne bedevaartskostuums van de zangers (drie vrouwen, vier mannen), die ondanks hun glazen behuizing de meerstemmige zang onder leiding van chef-dirigent Peter Dijkstra in TivoliVredenburg prachtig laten samenvloeien.

Curieus zijn echter de harde zwart-witbeelden, getoond op vier forse lcd-schermen. Close-ups van vier kwelgeesten – zwarte brillen, rood-gestifte lippen – scanderen woorden die vaag refereren aan beschuldigingen richting Petrus (zoals ‘nooit, nooit, nooit’). Als een genadeloos twitterkoor torpederen ze de oprechte boetedoening van Petrus. Later beklimmen ze het podium en scheuren ze hem de kleren van het lijf. Het is een wel erg forse stijlbreuk met de verder zo stijlvolle enscenering. Met als ontroerend slotbeeld een bijna naakte Rademaker, als gekruisigde Petrus, met zijn enkels in de lucht – zijn beproeving is voltooid.

Di Lasso’s Tranen van Petrus

Muziek/dans

★★★☆☆

Door het Nederlands Kamerkoor en Dance Company Nanine Linning.

31/10, TivoliVredenburg, Utrecht. 4/11 in De Spiegel, Zwolle en half december online via Nederlands Kamerkoor.

Beeld Hans Gerritsen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden