MARIA MET EEN PRUILMONDJE

*****..

The Nativity Story

Regie Catherine Hardwicke.Met Keisha Castle-Hughes, Oscar Isaac, Ciarán Hinds, Hiam Abbass.In 33 zalen.

Er is weinig bekend over Jozef en Maria, de (pleeg)ouders van Jezus van Nazareth. De evangeliën van Mattheüs en Lucas, de enigen die melding maken van Jezus’ geboorte, presenteren summiere en tegenstrijdige versies van het verhaal. Details over de jeugd van Jezus ontbreken.

Voor filmmakers die graag een getrouwe versie van het kerstverhaal willen presenteren, is dat een probleem. Hoe vul je de gaten op? Mike Rich, scenarioschrijver van The Nativity Story, vroeg het aan zoveel mogelijk historici en theologen. Besloten werd het verhaal simpel te houden en uit te gaan van wat bekend is over de periode.

Net als de medewerkers van het Bijbels Openluchtmuseum kregen de acteurs van The Nativity Story les in historisch correct brood bakken, huizen bouwen en olijfolie persen. Als locatie werd gekozen voor landelijk Italië, dezelfde plek waar eerder Pasolini (Il Vangelo secondo Matteo) en Mel Gibson (The Passion of the Christ) hun Jezus lieten rondlopen.

The Nativity Story heeft met beide passieverhalen weinig tot niets gemeen, alleen al omdat de makers beslist geen weerstand wilden oproepen. De controverse rondom Gibsons bloederige bijbelverfilming uit 2004 staat in schril contrast met de vredige wijze waarop The Nativity Story vorige week in het Vaticaan te Rome, in het bijzijn van de paus, zijn première beleefde.

Er valt domweg geen aanstoot te nemen aan dit keurige verhaal over brave, devote mensen. Regisseuse Catherine Hardwicke wilde Jozef en Maria een menselijk gezicht geven, en slaagt daar aardig in, vooral dankzij de acteurs. Met haar pruilmondje en intens donkere ogen weet de 16-jarige Keisha Castle-Hughes (in 2004 genomineerd voor een Oscar voor haar rol in Whale Rider) als Maria langer de aandacht vast te houden dan het drama rechtvaardigt. Dat geldt voor de meeste van haar collega’s, gekozen om hun talent en niet om hun bekende naam.

The Nativity Story is knap gemaakt en begint vlot, met een indringende schets van Herodes’ schrikbewind, maar zakt langzaam in elkaar. Wanneer Maria, Jozef en het ezeltje aan hun lange, lange tocht naar Bethlehem beginnen, ebt alle spanning weg. Wat rest, is een plaatjesboek.

Pauline Kleijer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden