Media Top en Flop

Margriet van der Linden toont bewonderenswaardig veel empathie, John de Mol gaat het vooral om data

Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek. Deze week: Margriet van der Linden toont bewonderenswaardig veel inlevingsvermogen en John de Mol jaagt op onze data. 

Margriet van der Linden Beeld ANP

Top

‘Als je uit de kast komt, stuur je je ouders de kast in’, is een bekende leus onder Chinese homoseksuelen, zo bleek vorige week vrijdag uit de eerste aflevering van How To Be Gay, waarin Margriet van der Linden de positie van lhbt’ers in verschillende landen onderzoekt.

In China durft men niet of nauwelijks uit de kast te komen, uit angst een schande voor hun ouders te zijn, hoort Van der Linden. Zij stapt met tolk Runze op een gaycruise waar enkele ouders, met een smoes gelokt, ‘het slechte nieuws’ horen.

Moeten ze de verdrietige moeder benaderen?, vraagt Van der Linden aan Runze, behalve tolk ook vrolijk klankbord. Hij twijfelt. ‘Ik heb een vriend’, zegt hij aarzelend, nadat Van der Linden terloops naar zijn situatie heeft gevraagd. ‘Maar ik ben nog niet uit de kast. Daarom doet het me pijn haar zo te zien.’

Dit soort ontluisterende gesprekken, waarmee de aflevering vol zit, zijn mogelijk dankzij de interviewstijl van Van der Linden; amicaal als het kan, voorzichtig als het moet, zoals met de ontroostbare moeder. ‘Ik hoop dat u zich snel beter voelt’, zegt ze tegen haar.

Na haar coming-out brak Van der Linden met haar ouders en haar geloof. Het is bewonderenswaardig hoeveel empathie ze in How To Be Gay toont, ook voor de moeder die haar kind zojuist heeft vervloekt.

Haro Kraak

John de Mol Beeld ANP

Flop

Waar is John de Mol in hemelsnaam mee bezig? Die vraag houdt velen in de mediawereld al meer dan een jaar bezig. Hij kocht met Talpa het persbureau ANP en e-commerce-platform Emesa, verstevigde zijn grip op Radio 538, SBS 6, Veronica en Skyradio, richtte een Spotify-kloon op met Juke, nam YouTube-kanaal StukTV over en bond vele BN’ers aan zijn mediamerken, zoals Gerard Ekdom, Gordon, Johan Derksen en zijn eigen zoon Johnny.

Gaat het De Mol om macht? Bouwt hij aan een Berlusconi-esk imperium?

Nee, concluderen journalisten van Investico, Follow The Money en De Groene Amsterdammer na langdurig onderzoek: het gaat De Mol vooral om data, de nieuwe olie. ‘Onze filosofie is de full funnel’, geeft scheidend topman Pim Schmitz toe, een ‘totale trechter’. ‘Wij willen de consument 24/7 volgen.’ De Mol knoopt de gebruikersgegevens van al zijn platforms aan elkaar en heeft zo al gedetailleerde profielen van 7,5 miljoen Nederlanders verzameld. Talpa Connect heet de machine die als een schil over al deze data ligt en waarmee De Mol adverteerders wil behagen.

De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt Talpa dat je die data niet zomaar ‘naar believen kunt inzetten’. Talpa wijst er zelf op dat het niet het enige bedrijf is met datahonger, ook De Persgroep en RTL verzamelen massaal gegevens. Dat maakt de dataraffinaderij van De Mol helaas niet minder verontrustend.

Gijs Beukers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden