Tv-recensie Emma Curvers

Margriet van der Linden krijgt zelfs de stoerste mannen aan het janken

Margriet van der Linden ging naar Mexico, Egypte, Servië, Zwitserland en de VS om mannen te interviewen over man-zijn. En dat doet ze goed.

Als we de begeleidende tekst bij de nieuwe KRO-NCRV-serie How to be a man moeten geloven, zijn het ‘verwarrende tijden voor de man’. Nog steeds? Ja, want ‘Jongens mogen geen jongens meer zijn’, die worden immers allemaal in een Elsa-jurk achter een Fisher Price-keukentje gezet, ‘ze worden om hun oren geslagen met #MeToo-affaires’, de arme schatten, en ‘ze moeten minder werken en met een draagzak met baby erin lopen’. Met een baby lopen…minder werken… klinkt afschuwelijk, inderdaad.

Een beetje jammer is het wel, dat de nieuwe serie van Margriet van der Linden voor de broodnodige actuele aanleiding op dit nogal luie frame leunt. De afgelopen jaren is door media zo gretig ingesprongen op een veronderstelde ‘mannelijkheidscrisis’ die te wijten zou zijn aan het feminisme en #MeToo, dat we er kennelijk maar van uitgaan dat er écht veel mannen in de knel zijn gekomen door de vraag of ze de stagiaire in ’t vervolg niet meer bemoedigend in haar kut willen knijpen.

Jammer, want de gesprekken die Van der Linden voert in deze opvolger van How to be gay zijn veel opener dan het intro doet vermoeden. Dus even een nieuwe: Margriet van der Linden ging naar Mexico, Egypte, Servië, Zwitserland en de VS om mannen te interviewen over man-zijn. En dat doet ze goed.

In de eerste aflevering, die dinsdagavond werd uitgezonden, reist ze naar het Mexicaanse Ciudad Juárez, een van drugsellende en geweld vergeven plek, waar mannelijkheid veelal wordt opgevat als de opdracht om stoer en knokgraag te zijn. Van der Linden zoekt vooral naar de schaduwkant van dat agressieve ideaal. Met één goed getimede empathische opmerking weet ze zelfs de stoerste besnorde gasten rechtstreeks in hun kleine corazon te raken. ‘Dat moet heel zwaar zijn’, zegt ze tegen een ambulancebroeder als hij zegt dat hij niet iedereen kan redden. Hij duikt ineen om die éne traan aan het oog van de camera te onttrekken. ‘Ach, mevrouw…’ Prachtig.

Waar we precies naar op zoek zijn in How to be a man is niet afgebakend, en soms is dat juist de kracht. Dan laat Van der Linden zich leiden door wat ze tegenkomt: als ze met kunstenaar José praat over machismo en femicide in Mexico, stapt er een gehavende stierenvechter te paard door het interview heen, die net zo goed een interviewkandidaat blijkt te zijn.

De studie naar mannelijkheid wordt soms iets te breed opgevat. In de tweede van zes afleveringen, die op 12 november wordt uitgezonden, bezoekt Van der Linden Egypte om daar de repressieve seksuele cultuur te onderzoeken. Zeker de helft van die aflevering gaat over vrouwenbesnijdenis. Volgens Van der Linden, die maandagavond aanschoof bij Pauw, belicht ze zo ook de rolverdeling tussen man en vrouw, maar een beetje troebel wordt het verhaal daardoor wel.

Over moderne ontwikkelingen als #MeToo gaat het trouwens nog niet, maar later in de serie, beloofde Van der Linden in Pauw, gaat ze nog mannen interviewen die zich ontzettend opwinden over de introductie van genderneutrale toiletten. ’s Kijken of ze die ook aan het janken krijgt.