Profiel Margriet van der Linden

Margriet is slim snel en snedig. En let op die kuif: die gaat nu echt haar beeldmerk worden

Maandagavond begint Margriet van der Lindens talkshow M (KRO-NCRV), de zomerse vervanger van De Wereld Draait Door (BNNVara). V vroeg kenners en intimi waarop ze zich verheugen in dit programma.

Margriet van der Linden, maandag om 19 uur begint haar nieuwe talkshow op NPO 1. Foto foto: Ivo van der Bent, illustratie: Jip van der Toorn

Paul Witteman, tv-presentator

‘Margriet was redacteur van mijn programma De Ronde van Witteman, in het begin van haar carrière (1992-1994, red.) Ze deed het goed. Wat me toen al opviel, en dat is haar sterke kant: ze heeft een geduchte persoonlijkheid. Daarmee bedoel ik dat ze niet de oren laat hangen naar gemakzuchtige wensen. Ze zal geen opgedrongen format accepteren, geen genoegen nemen met een paar A4’tjes. Je moet zelf je programma ontwikkelen, heel duidelijk maken wat je wilt. Ik zal niet zeggen dat het een egoshow moet zijn, maar je moet je persoonlijkheid inzetten. Dat is de enige basis van succes. Ik verheug me op een leuk dagelijks programma. Het is sowieso goed dat we in de zomer niet worden opgescheept met herhalingen van Amerikaanse series.’

Peter van Ingen, voormalig eindredacteur Zomergasten

‘Ik denk en hoop dat Margriet zich heeft ontwikkeld als presentator sinds we samen Zomergasten maakten, in 2009. Dat was haar eerste grote ervaring op tv. Critici vonden haar iets te afstandelijk, dat was in het begin ook zo. Margriet heeft ook een empathische kant, die werd in de loop van het seizoen steeds zichtbaarder. Het zou goed zijn als ze iets heel anders gaat doen dan we gewend zijn van DWDD. Daar draaien ze te veel op routine, met steeds dezelfde gasten en onderwerpen. Weer een nieuw boek, weer een nieuwe film. Van mij mag er meer ruimte komen voor serieuze gesprekken, dat kan best.’

Rik van de Westelaken, tv-presentator, deelnemer Wie is de Mol?

‘Als je zoals Margriet vroeg in je carrière de kans krijgt Zomergasten te presenteren, is dat best ingewikkeld. Ik kan me voorstellen dat je iedereen tevreden wilt stellen en te ver wegdrijft van wie je bent. Dat heeft ook te maken met volwassen worden en eigenwijs durven zijn. In tegenstelling tot toen is Margriet er nu helemaal klaar voor. Ze is gepokt en gemazeld in de journalistiek, kan kritisch interviewen, snel schakelen en heeft ervaring als presentator van amusement: De Tafel van Taal en Moltalk.

‘Wist je dat ze ontzettend geestig is? Drie jaar geleden, vlak na de opnamen van de finale van Wie is de Mol? in Sri Lanka, zat ik met haar en Marlijn Weerdenburg (actrice, red.) in de kandidatenbus, op weg naar Colombo. Margriet was de mol, ik had gewonnen. We hadden gin-tonics gehaald en waren euforisch. Margriet zat voor in de bus en draaide vrolijke liedjes. Via de microfoon deed ze zo’n foute popie-jopie-dj na: ze riep met een vet accent dingen als ‘Amsterdam, laat je horen!’. Ze verzon ter plekke idiote toeristische feitjes over Sri Lanka, waar we zogenaamd langs reden. Ik heb nog nooit zo hard gelachen. Ik hoop dat ze op tv heel dicht bij die humoristische vrouw blijft.’

Rik van de Westelaken Foto ANP

Irene van den Brekel, algemeen directeur en eigenaar Human Factor TV, producent van M

‘Margriet heeft een fijne manier van presenteren, ironisch over zichzelf. Ze maakt kleine dingen groot en grote dingen klein. Wat ik daarmee bedoel, kun je goed zien in Moltalk. Je voelt haar als presentator denken: waar gaat dit nou helemaal over? Zitten we echt gedetailleerd te analyseren wie zich verdacht gedroeg in Wie is de Mol? Ze snapt dat Moltalk een gek programma is, maar doet er als het nodig is toch serieus aan mee.’

‘Bij Human Factor TV produceren we met Margriet niet alleen M maar ook een 6-delige documentaireserie die vanaf eind september op NPO2 komt: How to be gay. Eerder speelde ze met de gedachte een talkshow te maken à la Graham Norton, met gasten uit het amusement. Een dagelijkse talkshow kwam voor het eerst ter sprake in 2017. Toen had ik een oriënterend gesprek met Frans Klein, directeur tv bij de NPO. Frans vroeg of zo’n show niets voor Margriet was. We hebben stap voor stap gekeken of we dat wilden en hoe we het zouden aanpakken.’

Martine Sandifort, actrice, deelnemer aan Wie is de Mol?

‘Op tv lijkt Margriet misschien gereserveerd maar ik heb haar heel anders leren kennen in Wie is de Mol? Tijdens de opnamen deelden we drie weken een hotelkamer. In de kamer en de kandidatenbus deden we samen vaak stemmetjes en typetjes. Twee Rotterdamse vrouwen die ervaringen uitwisselen over de koopgoot, dat soort dingen. Of ze deed een productiemeisje na, aan wie je toestemming moest vragen als je de bus uit wilde, naar de wc. Ze kan geweldig imiteren en grappen maken. In Sri Lanka legden we de basis voor ons inmiddels gestopte Radio 2-programma Ramarmar, ook met typetjes. Ik verheug me er op dat ze die luchtige kant laat zien in haar talkshow.’

Frans Klein, directeur tv, Nederlandse Publieke Omroep

‘De essentie van een talkshow is de host, die bepaalt het tempo en de toon. Margriet is eigenzinnig, dat merkte je al in de pilotuitzending van op basis waarvan we haar hebben gekozen, een paar maanden geleden. Ik merkte dat Margriet een enorme drive heeft om met haar eigen smaak commentaar te geven op de wereld. Dat is heel belangrijk als je een talkshow maakt in een nieuwsluwe periode, de zomer. Je moet elke dag tegen de stroom in iets bijzonders maken.

‘Hoe belangrijk een presentator is, zie je aan Matthijs van Nieuwkerk. Hij drukt zijn stempel op DWDD: in hoog tempo komen onderwerpen langs, zo’n zeven minuten per onderwerp. Margriet heeft een ander tempo, en ze is scherp, uitdagend, vrolijk. Maar ik wil niet te veel nadruk leggen op de verschillen. Bij een dagelijkse talkshow gebeurt veel op de dag zelf, de actualiteit is de basis. Eind juli is er een grote aidsconferentie in Amsterdam. De vraag is: wie nodig je uit? Bekende Nederlanders? Wie dan Liefst niet de vaste kern van DWDD. Wat is je insteek: een persoonlijk verhaal, iets algemeens? Zulke praktische keuzen zijn ook belangrijk.’

Bert van der Veer, voormalig regisseur Barend & Van Dorp, Pauw & Witteman

‘Het tijdslot van DWDD is als de Bermudadriehoek. Alle pogingen van mindere goden die Matthijs vervingen zijn mislukt. Maar Margriet zou ik geen mindere god willen noemen. Ze is een goede keuze: ze is slim, snel en geïnteresseerd in lage en hoge culture. Wat niet in haar voordeel werkt, is dat ze in de zomer begint. Als het ook maar even mooi weer wordt, gaan Nederlanders graag op hun balkon of in hun tuintje zitten. Wat het nog moeilijker maakt, is dat ze er vanaf de start van het WK voetbal vijf weken tussenuit gaan.

‘Ik begrijp niet dat ze zo veel tijd nodig hadden voor de keuze voor dit programma en daarna de voorbereidingen (de ruimte tussen DWDD en M werd opgevuld met Tijd voor Max, red.). Je kunt lang vergaderen over het decor, de tafel en leuke rubriekjes, in de praktijk begin je elke dag met een leeg A4’tje. Alleen heel belangrijke gasten, van het kaliber Mark Rutte, bel je in principe niet af. Margriet moet het geluk hebben dat deze zomer voldoende gebeurt om te bespreken. Ze zal kritiek krijgen, zo gaat het altijd. Die kun je snel naast je neerleggen, als je een dagelijks programma maakt. Als het dinsdag geen succes was, kun je het woensdag goedmaken. Een talkshow presenteren is een prachtbaan, het is heerlijk als je elke dag je kunstje mag vertonen.’

Bert van der Veer. Foto ANP

Marianne Zwagerman, innovatiestrateeg, mediacolumnist bij BNR

‘Ik had een andere presentator boven aan mijn lijstje staan: Willemijn Veenhoven van De Nieuws BV op Radio 1. Ik was best verbaasd dat de NPO voor Margriet koos. Dat had misschien te maken met omroeppolitiek. Veenhoven is net als DWDD van BNNVara , M is van KRO-NCRV. Grote vraag is of het Margriet lukt zich te ontwikkelen en of ze voldoende tijd krijgt. Hoe belangrijk dat is, bleek bij Jinek. Critici noemden Eva Jinek in het begin een ijskonijn, nu niet meer.

‘Margriet heeft een beetje wat ik ook heb: haar hoofd staat standaard op verbeten, niet op vrolijk en geïnteresseerd. Zelf houd ik van die Sven Kockelmann-stand, maar ik weet niet of mensen daar op zitten te wachten om zeven uur ’s avonds.

‘NPO-kijkers zijn gemiddeld 58 jaar, de meesten willen gezellig keuvelend behang op tv, bij het toetje of de koffie. Dan denk ik niet meteen aan Margriet, de liefde spat er niet van af bij haar. Het is niet voor niets dat Tijd voor Max de afgelopen weken behoorlijk goed scoorde als vervanger van DWDD.’

Irene van den Brekel, producent

‘De show heet M omdat Margriet zo wordt genoemd door intimi. De afgelopen twee weken hebben we proefuitzendingen gemaakt, sinds 8 mei in het nieuwe decor. Over veel is tot het laatst gediscussieerd, zoals: wat is de rol van de huisband, Thijs Boontjes Dans- en Showorkest? Ik snap best dat mensen al meer willen weten.

‘Of het klopt dat we experimenteren met een monoloog van Margriet en dat er dagelijks een gast komt met een persoonlijke top-5? We proberen veel, jullie zijn best goed geïnformeerd. Maar er verandert nog van alles, ik wil niemand in de weg lopen met voorbarige uitspraken.

‘De actualiteit van de dag is leidend. Maandag moet het gebeuren, en daarna vijf weken lang elke doordeweekse dag, tot het WK voetbal. En daarna weer. Dat kun je nog zo goed voorbereiden, Margriet heeft ook vlieguren nodig op tv, om zich het programma stap voor stap eigen te maken.’

Dominique van der Heyde, politiek verslaggever NOS en Nieuwsuur, bevriend met Margriet

‘Ik denk dat Margriet het fantastisch gaat doen en dat het heel anders wordt dan DWDD. Zelf noem ik haar trouwens nooit M. Ik zeg meestal poppie, haha.’

Frans Klein, tv-directeur NPO

‘Veel mensen beginnen tegen me over de grote kuif van Margriet. Dat wordt haar beeldmerk. Zodra je die kuif in beeld ziet, denk je: ha, lekker, M! Ik ben ook blij met die naam. Het is weer eens wat anders. De energie spat ervan af.

‘In tegenstelling tot wat buitenstaanders misschien denken, gaan we niet meteen zitten turen naar kijkcijfers. Of ik een doel in gedachten heb? Zeker. Als het lekker weer is, doen veel mensen iets anders. Daarom zeggen kijkcijfers in deze periode minder. Wel is het belangrijk dat een flink deel van de resterende kijkers naar Margriet kijkt. Ik ben tevreden als deze talkshow een marktaandeel van 20 procent haalt.

Dat is iets lager dan het gemiddelde bereik van NPO 1 in de avond: vorig jaar was dat 23,9 procent.’

Rik van de Westelaken:

‘De meeste talkshows lijken op elkaar. Ik zou de ruimte nemen om een beetje te experimenteren, echt iets bijzonders te maken. Beter goed proberen en falen dan niet proberen. 

‘Ik weet nog dat we tijdens Wie is de Mol? op een strandje zaten te dineren met de kandidaten. Het gesprek kwam op hoe het is om anders te zijn, niet mainstream. Margriet groeide op in een zeer christelijk gezin, waar niet werd geaccepteerd dat ze op vrouwen valt. Nog steeds niet. Ze vertelde hoe moeilijk het is buitengesloten te worden in je eigen omgeving en in jezelf te blijven geloven. Ik vond het mooi dat ze zich zo kwetsbaar durfde op te stellen. Dat is ook belangrijk als je wilt dat kijkers je in je hart sluiten.

Kijk naar Oprah Winfrey, die is soms heel openhartig op tv. Mensen herkennen zich in Oprah, al zijn ze niet misbruikt als kind en worstelen ze niet zo met hun gewicht. Oprah is een vrouw van vlees en bloed. Margriet ook, als ze dat laat zien kan M echt een succes worden.’

Margriet van der Linden

‘Ik verheug me er het meest op dat M gaat beginnen, ik heb er zin in het te kunnen laten zien’, laat Margriet van der Linden weten in een persverklaring. Ze geeft pas interviews in haar zomerreces, van 14 juni tot 23 juli. Dan maakt NPO 1 ruimte voor het WK voetbal en de Nijmeegse Vierdaagse. ‘Het andere van M zit vooral in de toon en kleur die ik met me meebreng. Het is een combinatie van hoog en laag. Ik wil me niet laten hinderen door het verouderde idee dat alles stilligt in de zomer, dat is juist de tijd voor andersoortige gesprekken.’ M begint maandag 14 mei om 19.00 op NPO 1. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.