Mannenmode in Parijs: lekker retro

Modeontwerpers putten gretig uit het verleden. Afgelopen week stond Parijs bol van de retro-invloeden bij de presentatie van de mannenmode voor volgende zomer.

Raf Simons stuurde modellen de catwalk op met een capuchon geïnspireerd op de monnikskap. Beeld Getty Images

Laat het maar aan de mode over om het verleden springlevend te houden. De invloedrijke Belgische modeontwerper Raf Simons, die ook verantwoordelijk is voor de vrouwenmode van Dior, stuurde modellen de catwalk op met capuchons die waren gebaseerd op middeleeuwse monnikskappen. Walter Van Beirendonck ging een stap verder en baseerde zijn hele collectie op een foto uit 1971 van David Bowie in een broek met wijde en veel te lange pijpen en een onbescheiden flaphoed.

Net als Bowie, een jeugdheld van de ontwerper, die op de foto staat met zijn vrouw Angie en hun drie weken oude zoon Zowie, droegen de modellen op de catwalk broeken die een paar maten te groot leken en over de grond sleepten. Bij die broeken werden jasjes en overhemden met kleurrijke speelgoedprints gedragen, die verwezen naar Zowie. Voor de gigantische met veren versierde hoeden had Van Beirendonck de Engelse hoedenmaker Stephen Jones ingeschakeld; hij staat bekend om zijn excentrieke hoofddeksels en werkt onder anderen voor John Galliano en Vivienne Westwood.

Instagram-momenten

De meeste modehuizen spelen slim in op de bezoekers van de shows die voortdurend met hun mobiele telefoons en Instagram in de weer zijn. Er worden volop fotogenieke momenten aangeboden. Modemerk Berluti organiseerde een show in het Picassomuseum. Givenchy liet het 44-jarige Amerikaanse topmodel Naomi Campbell meelopen. Hermès gaf een show tussen de in bloei staande hortensia's in de tuin van het klooster van Cordeliers. Maison Margiela haalde het publiek naar een fraai uitziend verlaten metro depot in het achttiende district. Dior Homme had in een tennisclub een rozenperk laten bouwen. En Kenzo had een complete woestijn opgetrokken bij wijze van catwalk. Dat leverde allemaal leuke plaatjes op.

Inspiratiebronnen

Ook Dries Van Noten, die andere bekende Belgische ontwerper die meedraait in de top van de internationale modewereld, had goed gekeken naar het verleden. Zijn collectie was geïnspireerd op het werk van de surrealistische kunstenaar Salvador Dalí, foto's van Marilyn Monroe, elementen uit het werk van de overleden modeontwerpster Elsa Schiaparelli én de kledingstijl van John Lydon, voormalig frontman van de Sex Pistols. Dat is op zijn zachtst gezegd een bonte verzameling inspiratiebronnen. De meeste ontwerpers zouden met zo'n startpunt vreselijk uit de bocht vliegen.

Maar Van Noten is het type ontwerper dat met gemak verschillende fotoprints, een panterprint plus een handvol pailletten in één outfit verwerkt, en dan nog ziet het er stijlvol uit. Zijn broeken en jasjes hebben de ruime snit van de pakken die Lydon graag draagt. De kreeften waarvan Schiaparelli bekend is, waren vertaald in prints. En de beeltenis van Monroe was overal, in de vorm van alleen maar een mond, maar ook levensgroot als fotoprint op pakken en kimono's.

De heel wijde broek

Vergeet de skinny. Als het aan de mannenmodeontwerpers in Parijs ligt, is de broek van volgend jaar zomer zo wijd en groot dat een riem nodig is om 'm op zijn plaats te houden. Bij bijna alle invloedrijke modemerken kwamen dat soort wijde broeken voorbij. Denk aan Dries Van Noten, Raf Simons, Dior Homme, Lanvin, Christophe Lemaire en Walter Van Beirendonck. En het gaat niet alleen om lange broeken die zo uit het skatetijdperk lijken te komen, bij Comme des Garçons en Sacai waren ook de korte broeken extreem wijd. Het is geen makkelijke look, daarvoor is zo'n wijde broek teveel een statement. Het zal dus wel even duren voordat deze trend breed aanslaat. Maar uit de opmars van de wijde broek blijkt in elk geval dat er ruimte is voor een nieuw silhouet. Dat geldt trouwens net zo goed voor de vrouwenmode; het hoeft niet meer zo strak allemaal.

Hogere mode

Rei Kawakubo, de vrouw achter het Japanse cultlabel Comme des Garçons en een begrip in de internationale modewereld, begon de show met pakken met prints van traditionele Engelse jachttaferelen. In een verlaten landhuis zou je zomaar gordijnen met een soortgelijke print kunnen aantreffen. Maar als Kawakubo ermee aan de haal gaat, wordt het mode. Hogere mode zelfs, want de 72-jarige Japanse ontwerper staat nou niet bepaald bekend om haar toegankelijke stijl; ze heeft een afwijkende visie en wat ze op de catwalk laat zien, is niet altijd even draagbaar. Maar dat viel deze keer reuze mee. Mannen die niet vies zijn van een printje en geen moeite hebben met opzettelijk aangebrachte scheuren in hun kleding, kunnen alvast gaan sparen.

Modeontwerper Riccardo Tisci van Givenchy, wiens werk geliefd is onder iedereen die rapper Kanye West en zijn vrouw Kim Kardashian als stijliconen ziet, dook het verst terug in de tijd: hij ging met beelden van Jezus Christus aan de haal. Die stonden op T-shirts, pakken, overslagrokken en zelfs op overalls. Voor de Italiaanse ontwerper, die met acht oudere zussen opgroeide in een katholiek gezin, is het niet de eerste keer dat zijn geloof een rol speelt in zijn werk. Maar zo prominent kwam Jezus niet eerder in beeld. Nu behoort Tisci tot de meeste gekopieerde ontwerpers van het moment, eerder was hij verantwoordelijk voor de hype rond T-shirts met de afbeelding van een agressieve rottweilerkop. Het zou dus zomaar kunnen dat er straks T-shirts met religieuze afbeeldingen bij de winkelketens hangen.

Tropische prints

Wat bloemenprintjes in de vrouwenmode zijn, zijn Hawaiiprintjes in de mannenmode: een veilige optie voor het zomerseizoen. Tijdens de shows met de nieuwe zomermode, komen er altijd wel een paar tropische prints voorbij. En die doen het niet alleen goed op de catwalk en op Instagram, die halen sowieso de straat. Want dure designermerken zijn niet de enigen die met dit soort motieven aan de haal gaan. Ze zijn ook te vinden bij tweedehandswinkels zoals Zipper en bij de meeste commerciële modemerken. Dit keer blonken vooral de Belgische ontwerper Dries Van Noten en het Japanse modemerk Sacai uit in tropische prints. En dat kwam niet alleen maar door de soepel vallende zijde waarop geprint was. Het had ook alles te maken met de manier van combineren. Bij Van Noten werd een print van palmbomen gecombineerd met een panterprint en bij Sacai werd een broek met een print van varens gedragen onder een geruit overhemd.

Een kwestie van styling

Rest de vraag waar die collectieve hang naar het verleden toch vandaan komt. Ik hoor u denken: kunnen die ontwerpers niet gewoon iets nieuws verzinnen? Het meest voor de hand liggende antwoord is dat in de mode zo'n beetje alles al verzonnen is. Zelfs van overhemden met vijf mouwen kijkt tegenwoordig niemand meer op. Daar zit bovendien geen mens op te wachten. In de modewereld, waar uiteindelijk gewoon geld moet worden verdiend, is momenteel geen plaats voor baanbrekende nieuwigheden. Mode is een kwestie van styling geworden.

Dat is vooral goed te zien op Instagram, veruit het populairste sociale medium onder modemensen. 'Instagrammen' is een werkwoord in de modewereld; iedereen die de shows bezoekt, doet eraan mee. Alles wordt vastgelegd. Maar Instagram leent zich niet voor subtiliteiten. De foto's worden meestal achter elkaar op het beeldscherm van een mobiele telefoon bekeken. Geraffineerde details maken dan geen indruk, en dus zoeken ontwerpers massaal hun heil in aansprekende prints. Want herkenbare beeltenissen zoals die van Marilyn Monroe en Jezus Christus doen het wel lekker op Instagram.

De overall

De klassieke overall, van oorsprong het uniform van arbeiders, heeft een make-over gekregen en doet het nu ineens goed op de catwalk. Onder de ontwerpers die voor volgend voorjaar met een eigen variatie op de overall komen, zitten grote namen zoals Givenchy en Kenzo. Givenchy liet denim overalls zien met een print van Jezus Christus, Kenzo had overalls in effen kleuren met moderne gespsluitingen en modemerk Acne had ruimvallende overalls met korte mouwen en vrolijke printjes, die geïnspireerd waren op beschilderde surfplanken. Of de overall straks ook op straat verschijnt, blijft de vraag. Het is namelijk niet voor het eerst dat bekende modemerken mannen in overalls de catwalk opsturen en vooralsnog is het ding op straat nergens te zien. Ook niet onder de modeprofessionals die afgelopen week de shows bezochten. En dat wil wat zeggen.

De heel wijde broek van Raf Simons. Beeld Team Peter Stigter
De heel wijde broek van Dries van Noten. Beeld Team Peter Stigter
De tropische print van Dries van Noten. Beeld Team Peter Stigter
De tropische print van Sacai. Beeld Team Peter Stigter
De overall van Givenchy. Beeld Team Peter Stigter
De overall van Kenzo. Beeld Team Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden