Recensie Theater

Mankind is een prachtige kindervoorstelling tussen spel en filosofie in (vijf sterren)

Zelden gaan ernst en humor zó mooi samen.

De Stilte danst 'Mankind' Choreografie: Jack Timmermans. Beeld Mankind

Dansprogrammeurs, kom van de bank en boek dit sobere, veelzeggende pareltje voor 6-plussers én oudere kijkers. Zelden gaan abstractie en symboliek, ernst en humor zo mooi samen als in Mankind van Jack Timmermans, artistiek leider bij De Stilte. De groep maakt nu bijna vijfentwintig jaar dans voor kinderen en vliegt de wereld over. Deze choreografie verdient meer podia en publiek in Nederland.

Van die dikke encyclopedieën die geleerdheid en historie uitstralen: daarmee ligt de vloer bezaaid. Drie dansers gaan ermee spelen. In alle stilte bouwen ze een toren. Een stapel kennis die hen boven het hoofd groeit, en omvalt natuurlijk.

De Stilte danst 'Mankind' Beeld Mankind

Maar niet getreurd: met boeken kun je ook uitstekend bowlen, paadjes aanleggen en een eiland bouwen. Saxofonist Paul van Kemenade en pianist Stevko Busch fluisteren en strelen met ingetogen jazz grappige accenten in de bewegingen van de dansers. Die doen veel aan ‘voetje van de vloer’, stappend, hupsend en glijdend van boek naar boek, als parmantige vogels, vrolijke konijntjes of lome leguanen.

Verbindingen leggen is een thema. Op het eiland ben je alleen op de wereld. Of knus met een vriendje, een muur van Winkler-Prinsen om jullie heen. Als daarin de gaten vallen, moet je in de nieuwe leegte opnieuw aan de slag en vorm je samen met de anderen een non-stop-boekensorteermachine. De mensheid gaat vooruit, maar die vooruitgang lijkt ook verdacht veel op Sisyfusarbeid.

Toch is er hoop, als een boek uiteindelijk wordt opengeslagen. Terwijl het drietal wegzinkt in de verhalen, blaast de saxofoon het licht uit.

Mankind door De Stilte. Choreografie: Jack Timmermans. 9/12, Chassé Theater, Breda. Tournee.