serierecensie undone

Makers Bojack Horseman komen met een prachtige animatieserie over rouw en verdriet ★★★★☆

Wie heeft de vader van hoofdpersoon Alma vermoord? Die vraag staat centraal in animatieserie Undone. Maar uiteindelijk draait haar zoektocht vooral om het vinden van troost.

Undone

De schrijvers van de animatieserie Undone zijn Raphael Bob-Waksberg en Kate Purdy. Namen die u wellicht niet kent, maar wel zou moeten kennen, want ze zijn ook betrokken bij BoJack Horseman, een van de beste series uit de geschiedenis van Netflix. 

De titelfiguur in BoJack Horseman is een televisiester die betere dagen heeft gezien en in een identiteitscrisis van jewelste belandt. De emotionele impact van Bojack Horseman wordt niet in de weg gezeten door het feit dat het een animatieserie is en dat de hoofdpersoon een pratend paard is. Integendeel, zouden we willen zeggen. Eind 2019 staat het slotseizoen op het programma.

Ook in Undone maakt de hoofdpersoon een identiteitscrisis mee, en ook hier komt het hard binnen. En ook dit is een animatieserie, maar de stilistische verschillen met BoJack Horseman zijn groter dan de overeenkomsten. Allereerst de animatietechniek: in Undone wordt rotoscope-animatie gebruikt, een proces waarbij opnamen met acteurs worden overgetekend. Hierbij, althans in de zeer kundige handen van de Nederlandse production designer Hisko Hulsing, blijven de nuances van de acteerprestaties bewaard, terwijl er wel alle mogelijkheden van animatie zijn om een volstrekt fantasierijk universum te scheppen. En met die nuances zit het wel goed, met de geweldige Bob Odenkirk (Better Call Saul) en de indrukwekkende Rosa Salazar als hoofdfiguur Alma.

Alma werkt in een kinderopvang, heeft een weinig opwindende relatie met Sam en heeft een verhouding met haar zus Becca (Angelique Cabral), die doet denken aan die andere, dit jaar zo fraai beschreven complexe en bitterzoete zussen-dynamiek in Fleabag. Becca staat aan de vooravond van haar huwelijk en Alma doet er alles aan om het geregelde leventje van iedereen om haar heen te frustreren, misschien uit angst voor eenzaamheid, of omdat ze de dood van haar vader (Odenkirk) nog niet heeft verwerkt. Zo ver, zo lineair. 

Aan het einde van de eerste episode (acht episodes van een minuut of 25 houden de vaart er in) raakt Alma betrokken in een auto-ongeluk. Als ze uit een coma ontwaakt is niets meer hetzelfde. Het lijkt alsof de tijdlijn van haar leven een kluwen is geworden, maar het is vooral de voortdurende aanwezigheid van haar dode vader die de verwarring compleet maakt. Hij leert haar hoe ze de sprongen in tijd en ruimte onder controle kan krijgen (stuk voor stuk hoogstandjes van animatie) en stuurt haar op een missie: het vinden van de persoon die hem vermoord heeft.

Maar Undone is minder een thriller, dan een prachtige meditatie over de manieren waarop we greep proberen te krijgen op rouw en verdriet, waarbij tot op het laatste moment openstaat of we niet kijken naar een surrealistische film die in het hoofd van Alma is geprojecteerd, terwijl ze wellicht nog altijd in een coma ligt. Maar net zomin als het er toe doet dat BoJack Horseman een pratend paard is, leidt de fantastische kosmos van Undone niet af van het centrale gegeven: het leven is een zoektocht naar troost.

Undone ★★★★☆

Animatie/drama

Regisseur Hisko Hulsing

Met Bob Odenkirk, Rosa Salazar, Angelique Cabral

Te zien op Amazon Prime Video

Berend Jan Bockting sprak animatieregisseur Hisko Hulsing over zijn stap van veelzijdig kunstenaar, die zich voornamelijk bekommert om zijn eigen werk, naar een soort supermanager van animatieteams: ‘Dat ik, op internationale schaal een lulletje uit Amsterdam, het vertrouwen kreeg van Amazon en de producenten, zegt veel over het lef waarmee de serie is gemaakt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden