Tv-recensie Make Holland Great Again

‘Make Holland Great Again’ is een beetje de brave variant van wat ooit ‘6Pack’ was, maar ook ontegenzeggelijk lief.

Woensdag ging op sociale media een geweldig filmpje rond. Het was een video van de lokale omroep WOS Media waarin een man met plat Amsterdams accent afgaf op een nieuwe pinautomaat. Hij vond het ‘een kaalslag’. De man – trainingsjack en legergroen t-shirt met de tekst ‘Geschikt Ongeschikt’ – zei dat deze nieuwe pinautomaat niet voelde ‘als thuiskomen’. Hij vond het ‘heel algemeen’ en ‘het er niet gezelliger op worden’. Hij besloot zijn betoog met: ‘De sjeu is er een beetje af. En dat vind ik al heel lang in deze maatschappij.’

Misschien dat het team van Make Holland Great Again de arme ziel kan opsporen en helpen. Het programma, dat dinsdagavond begon op NPO3, heeft als doel Nederland een beetje mooier en beter te maken. Dat gebeurt zowel op kleine als op grote schaal. In de eerste aflevering vroeg presentator Sahil Amar Aïssa wat mensen van wachten vonden. ‘Stom’, ‘irritant’, ‘kut’, waren de reacties op straat. Kan je nagaan, ging Sahil verder, hoe erg het is te wachten op een orgaan dat je leven moet redden. Er waren portretten van mensen die een orgaan nodig hadden. De 22-jarige Floor wachtte op een nieuw hart. Fabian, een 40-jarige vader van twee kinderen had een nieuwe nier nodig. De 58-jarige Patricia, copd-patiënt, had jaren op een nieuwe long gewacht, maar was van de lijst gehaald omdat ze andere ziekten erbij had gekregen. ‘Voor mij is het helaas nu te laat.’ Ze had haar eigen begrafenis al geregeld.

Om aandacht te genereren voor orgaandonatie veranderde het team van MHGA in het holst van de nacht de namen van een drietal plaatsen en ging het op een marktdag samen met Patricia, Fabian en Floor donoren werven. Verderop in de aflevering bedacht het team een campagne om onlinehaat tegen te gaan. 

‘Dit is echt het meest krankzinnige programma van het jaar’, vertelde Sahil een paar dagen geleden aan het AD over MHGA. Dat is wat overdreven en daarmee doet Sahil Hotter Than My Daughter of de nabeschouwingen van Champions League-wedstrijden tekort. Eerder doet het programma – een kopie van het succesvolle Make Belgium Great Again –denken aan een brave variant van wat ooit 6Pack was, of recenter Rambam. Het is wat zalvend, maar ook ontegenzeggelijk sympathiek en lief.

Zo ging het laatste deel van de aflevering over Mark. Hij had zijn vrouw verloren en was ter nagedachtenis aan haar op zoek naar de single van Here Comes the Sun, om zijn jukeboxcollectie compleet te maken. Sahil zocht zijn kinderen op en het team van MHGA vond na een lange zoektocht de zeldzame single op een platenbeurs. Ze organiseerden een verrassing voor de nietsvermoedende Mark. In een omgebouwde bar op een camping speelde Paul de Munnik voor Mark en zijn kinderen Here Comes the Sun. Daarna kwam de jukebox tevoorschijn, met op A1 de nieuwste aanwinst. Mark was in tranen, schudde zijn hoofd. George en Paul zongen dat het ijs langzaam begon te smelten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden