Magneetfestival muzikale vrijplaats

De eerste editie van het Magneetfestival toverde de Amsterdamse club Trouw om tot een verzamelplek voor prachtig uitgedoste feestvierders. ‘Dit roept de bloemetjes in je op.’..

Van onze verslaggever Berend Jan Bockting

Amsterdam ‘Wat heb je mooie ogen. En dat spleetje tussen je tanden geeft je écht karakter.’ In een hoekje bij de toiletten van de Amsterdamse club Trouw geeft een groepje vrouwen tijdens het Magneetfestival gratis egostrelingen.

‘Voor het vergeten stukje in ons dat zo graag aandacht wil’, aldus hun website. Met een groepje vriendinnen bedacht Merel (28) het concept, waarmee ze inmiddels een aantal festivals bezochten. ‘Mensen vinden het vaak lastig om oprechte complimentjes te geven, en vaak helemaal om ze te ontvangen’, zegt ze. ‘En dat terwijl je er van beide kanten zo vrolijk van wordt.’ De jongen op de comfortabele behandelstoel, tijdelijk getooid met een goudkleurig kroontje, glimlacht breder en breder. ‘Dit is lekker, man.’

De egostreling was een van de vele charmante ontdekkingen tijdens het festival, dat afgelopen zondag in Trouw zijn try-out beleefde. Voor even werd de club omgetoverd tot een kleurrijke verzamelplek voor prachtig uitgedoste feestvierders.

Het festival komt voort uit de befaamde Magneetbar, de kleinste tent tijdens het muziekfestival Lowlands, die de afgelopen vier jaar uitgroeide tot een muzikale vrijplaats. Daarvoor haalde organisator Jesse Limmen (35) tweemaal inspiratie bij het beroemde Burning Man in het Amerikaanse Nevada; een festival dat volledig wordt gebouwd op de creativiteit van de eigen bezoekers.

Hoewel de grote namen veelvuldig in de Magneetbar speelden (van The Kooks tot De Jeugd van Tegenwoordig), stond ook daar het publiek centraal, dat zich uitbundig verkleedde en bij voorkeur zelf het podium op klom om een liedje te maken. De rij voor de ingang werd elk jaar langer: bijna iedereen wilde er even bij zijn geweest.

Op Lowlands maakt de Magneetbar vanaf deze zomer plaats voor de ‘rock & roll-tempel’ ogoNONogo, terwijl de bar transformeert tot een driedaags festival bij strandtent Timboektoe in Wijk aan Zee. ‘Ik vond het wel best na vier jaar carnaval’, zegt Limmen. ‘Dan is het een logische stap om verder te denken.’

Kracht van de Magneetbar was dat het feest kortstondig was: na een bepaalde tijd werd de tent leeggeveegd om plaats te maken voor een nieuwe groep. Bang dat de explosiviteit die daarbij ontstond nu verdwijnt is Limmen niet. ‘We hebben vanavond een enorme line-up, met om de twintig minuten een andere act. De mensen krijgen echt geen rust.’

Om de oorspronkelijke ‘look en feel’ te behouden regisseerde de organisator deze avond wel veel zelf. ‘We willen onze gasten laten zien wat we straks van plan zijn. Het is meer een eigen show dan tijdens Lowlands. Dat was vooral onze perfecte speeltuin.’

Bezoeker Jeroen (30) zag zojuist een mini-optreden van de populaire Nederlandse rapformatie The Opposites. Grijnzend: ‘Ik draaide mij om terwijl ze hun hit Dom, Lomp & Famous speelden en keek recht in het gezicht van Kluun.’ De ogenschijnlijk dwaze mix van verschillende subculturen en kunstdisciplines bevalt hem wel. Hij wijst op een jongen die, verkleed als een soort Supergrover, wild danst op dubstep uit een kleine, handzame spelcomputer. ‘Complete mismatching dit, maar juist dat maakt het bijzonder.’

In de bovenzaal speelt rond elf uur ’s avonds de jonge, Amsterdamse band Den Tex, die naar eigen zeggen ‘gypsy blues, rhythm en soul’ maakt. ‘We zijn een beetje de kinderen van de Magneetbar’, zegt de 22-jarige frontman Nikolai van der Burg. De afgelopen twee jaar speelde hij er ook, en wat hem betreft is de oorspronkelijke vibe niet verdwenen. ‘Voor je het weet loop je hier met een bloem in je haar en een kus op je wang. De hele Magneetbar geeft een soort liefde en gekkigheid die je niet van tevoren afspreekt. Daarbij is een achterban ontstaan die niet pas na middernacht los gaat, wanneer iedereen dronken is.’

Om die groep mensen te binden werd er zondag een internetplatform gelanceerd. Daarop mogen bezoekers meebeslissen over de invulling van het festival, of zichzelf opgeven als artiest. ‘Het is een soort post-hippiescene, maar dan wel op een goede manier’ zegt Van der Burg. ‘Niet alleen idealen, maar ook concreet met iets bezig zijn. Het idee van: samen komen we er wel. Als er een plek is waar dat wordt toegestaan en juist wordt aangemoedigd, dan roept dat de bloemetjes in je op.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden