Magische meiden

Meiden en magie, het is een mysterieus mengsel dat zijn aantrekkingskracht allang bewezen heeft, te oordelen aan het succes van Gothic-bands als Within' Temptation en de her en der verschijnende winkels voor heksen en hekserij....

Jean-Pierre Geelen

Ook de media hebben het thema ontdekt. Zo speelt de jeugdzender Jetixer vanaf aanstaande zaterdag op in met de televisieserie W.I.T.C.H. Eenmagazine met dezelfde titel bestaat al sinds 2002; Sanoma is de Nederlandseuitgever van het blad, waarvan in Europa maandelijks een miljoen exemplarenverkocht worden.

Een concurrent is er ook al: het blad Winx, dat zijn televisieversiebeleeft op die andere jeugdzender: Nickelodeon.

Voor de buitenstaander ogen beide vrijwel identiek (een vleugjemangastijl, veel bliksemschichten en boos kijkende figuren), maar deliefhebbers, veelal meiden tot een jaar of 12, hebben hun duidelijke voor-en afkeuren.

De tv-versie van W.I.T.C.H. is, in tegenstelling tot het tijdschrift,gericht op zowel jongens als meiden. De thematiek is wellicht daarom ook'donkerder' dan die van het blad: de tienermeiden Will, Irma, Taranee,Cornelia en Hay Lin ontdekken magische krachten in zichzelf. Ze zijnverkozen tot de nieuwe generatie Bewakers, die de Sluier (de onzichtbaregrens die de wereld beschermt tegen het kwaad) moeten beschermen.

Het Goede beschermen tegen het Kwaad dus, en ook nog op tijd je huiswerkafkrijgen - ziedaar de essentie van de animatieserie, afkomstig uit deDisney-studio's.

De serie wordt uitgezonden op dertien Europese zenders, Engelandbeleefde de Europese première. Voor Nederland heeft Jetix voorlopig 26afleveringen op stapel staan van W.I.T.C.H. De omroep heeft er hogeverwachtingen van: de reeks scoorde in de Verenigde Staten goedekijkcijfers en trekt daar gemiddeld een half miljoen kijkers; groei zitvooral in de doelgroep van '2- tot 11-jarigen'.

Het geheim van de filmische kwaliteit van de serie schuilt volgens Jetixin de tweedimensionale stijl waarin getekend werd door de beste makers vanvan het Disney-front.

Net als in de overige van de 71 landen waar het tijdschriftverkrijgbaar is, speelt merchandising een belangrijke rol in het succes.Een beetje W.I.T.C.H.-meid slaapt onder een dekbed van W.I.T.C.H., schrijftmet een pen van W.I.T.C.H., bewaart die in een tas van W.I.T.C.H. en isgrootgebruiker van de gelijknamige lipgloss. Dat er ook nog een magischweekend wordt gehouden in Disneyland Parijs, wil ook nog wel eens helpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden