Magisch moment

Ontwerpers van naam en faam maakten 24 prinsessenjurken voor Disneyland Parijs. De Nederlander Percy Irausquin mocht Belle aankleden. ‘Je ziet de stof meedansen.’ Door Nicoline Baartman..

En of de opdracht hem op het lijf is geschreven. Drie woorden, zegt hij, meer waren er niet nodig om hem te ‘triggeren’. Prinses, jurk, Disney, in willekeurige volgorde. No doubt. Natuurlijk wilde hij een jurk ontwerpen voor een Disneyprinses naar keuze. ‘Dat het voor een goed doel is, is een leuke bijzaak.’

Percy Irausquin (38) houdt ontvangst in Salon Mickey, naast de hoofdingang van Disneyland bij Parijs. met aan zijn zijde een moderne variant van sprookjesprinses Belle (van het Beest).

De blonde Française heet in werkelijkheid Fabienne. De weelderige cocktaildress die ze draagt, wordt volgende week bij Christie’s in Parijs geveild ten behoeve van Unicef, samen met 23 andere jurken die op verzoek van Disneyland Resort Paris zijn gemaakt door uiteenlopende Europese ontwerpers, onder wie Vivienne Westwood en Patrizia Pepe.

Percy Irausquin schikt de gele taftzijde van Belles jurk zorgvuldig als ze gaat zitten. Hij vraagt haar allercharmantst – please, dear – te gaan staan, wijst naar de geplooide strik op haar rug (‘uit één lap’), gaat met een vinger langs de ‘met de hand platgestreken ruches’ aan de voorkant, en laat haar aan zijn hand bevallig een rondje draaien op haar gouden muiltjes.

Dáárom heeft hij Belle verkozen boven Assepoester of Sneeuwwitje en deze eigentijdse prinsessenjurk in volumineuze A-lijn gemaakt: ‘Hoe zij op het feest danst met Beest, dat vergeet je niet snel. Om het gevoel van liefde, maar ook om de animatie; je ziet de stof van haar jurk als het ware meedansen.’

De modeontwerper, afkomstig van Aruba, sinds een paar jaar de favoriet van half celebrity-Nederland, heeft zich hersteld van de ‘ellende van beslagleggingen’ die eerder dit jaar vanwege een zakelijk conflict op hem afkwam. Irausquin is weer ‘een beetje aan het opkrabbelen’. In afwachting van de uitspraak van de rechter in het geschil met zijn compagnon in de BV Percy Irausquin gaat hij eerst nog even op vakantie met vriend Arjan.

Daarna werkt hij verder aan de nieuwe prêt-à-porterlijn PRC die hij voor Zantman Modegroep (licentiehouder van de prêt-à-porterlijn van Mart Visser) maakt en die na de zomer van 2008 in honderd winkels in Nederland en België verkrijgbaar zal zijn. En tegen die tijd hoopt hij ook, eindelijk, weer een eigen salon/atelier te hebben.

Dit is een ‘pauzemoment’, zoals hij zegt. Ook daarom komt de presentatie van zijn Belle-jurk in Parijs goed uit. Hij logeert een paar dagen in het Disney Hotel en loopt zo vanuit de lobby het pretpark in – met Arjan en jeugdvriend Juan in zijn kielzog. Ja hoor, drie keer achter elkaar in Space Mountain, Crush’s Coaster, of hoe die achtbanen ook mogen heten: ‘Ik vind het allemaal fantastisch.’

De transformatie van Assepoester (zij komt na Belle met stip op nummer 2) – dat is waar hij telkens weer van opkijkt als een jurk af is en de klant komt passen. ‘Ze komt bijvoorbeeld door de regen aangefietst met laarzen aan. We drinken eerst een kopje koffie. Hoe iemand dan verandert, wanneer ze in haar jurk voor de spiegel gaat staan; dat is een magisch moment.’

De flonkerstofjes spatten er nog net niet vanaf, zegt hij, zoals in de film bij de jurk van Cenicienta, zoals Cinderella (Assepoester) in het Spaans heet. Als jochie op Aruba, een nakomertje met vijf zussen en twee broers, zag hij de Disneyfilms vooral op tv; in het Spaans dus.

Als het even kon, zat hij zelf te tekenen, de ene prinses na de andere ‘met lang haar, grote kronen, prachtige jurken’. Dan kwamen zijn grote zussen thuis van school en dan moesten zij zeggen welke prinses ze de mooiste vonden. Nauwgezet en serieus deden ze dat, met oog voor detail. ‘En de dag erna maakte ik ze nóg mooier.’

Later, toen ze ouder werden en in het weekend uitgingen, zat hij zich te vergapen als ze elkaar verdrongen voor moeders kaptafel. Zo vertrouwd als de geur van parfum en nagellak was, zo makkelijk gaf hij kledingadviezen en strooide hij met complimentjes. ‘Je leert luisteren naar vrouwen, met al hun onzekerheden en hun eisen.’

De dag dat hij van zijn ouders van honkbal af mocht (‘veel te warm’) en in de plaats daarvan naar tekenles kon, vervult hem nog met dankbaarheid. Het opende ‘de weg naar de vrijheid’.

Zijn specifieke talent? ‘Als ik een stof zie, weet ik meteen wat ik ermee kan doen. Ik kan goed draperen. En als ik niet oplet, weet ik niet eens hoe ik het doe. Daarom is het belangrijk dat ik tekeningen en foto’s maak en het stap voor stap vastleg.’

Het zakelijke conflict waarin hij verstrikt raakte, deed hem ‘helaas’ een beetje van zijn onschuld verliezen, zegt hij. ‘Ik ben goedgelovig en niet assertief, ik ga graag conflicten uit de weg. Maar eerlijk duurt het langst. Ik heb mijn twee handen en kan gewoon verder.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden